Горещи новини
- ГЩ, Украйна: Напрежение в Кураховското и Покровското направление
- Бойци на ГУР повредиха руския миночистач "Олександър Обухов"
- Британското разузнаване: През септември руснаците претърпяха рекордни загуби във войната в Украйна
- ДА СИ СПОМНИМ: 11 ГОДИНИ БЕЗ КОМАНДИРА НА ГАБРОВНИЦА и АС НА ТУ-134 ДИМИТЪР МЕДАРСКИ
- ГАЛЕРИЯ - 80 ГОДИНИ ОТ ГЕРОЙСКАТА СМЪРТ НА ВЪЗДУШНИЯ АС ПЕТЪР БОЧЕВ
- Девет ключови цели: кои цели в Иран Израел може да атакува
- Вучич: „Конфликтът в Близкия изток ще улесни напредването на руснаците в Украйна“
- Британски политолог: Догодина Украйна ще започне ново контранастъпление
- Генерал-майор Нейко Ненов е удостоен посмъртно с награда за 25-ата годишнина на Бригада „Югоизточна Европа“
- На Сирски е поставена задача, на всяка цена да задържи Курск
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
Морска историческа хроника № 20
Историята на парахода "Опытъ" (от 1887 г. "Симеонъ Великий") под български флаг е дълга, изпълнена с многобройни превратности и предизвикателства и заслужава да бъде разказана в отделна книга.
През 2010 г. публикувахме статия за него в американското списание Nautical Research Journal.
В нея е представена в съкратен вид забележителната биография на този кораб - от построяването му през 1870 г. в Нюкасъл, Великобритания за нуждите на "Руското общество за параходство и търговия" (РОПиТ), през участието му в Руско-турската война (1878-1879 г.), предаването му от Русия на новосъздадената Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България (1879 г.) и службата му в нея.
В периода 2010-2018 г. заедно с Преслав Панчелиев извършихме проучване в различни архиви, колекции и библиотеки и събрахме нови и изключително интересни данни за кораба.
Оказва се, че противно на очакванията първите 6 години от биографията на парахода се свързват не толкова с Черно море, а с изключително трудната и сложна за навигация река Кубан, по-известна на нас българите от трудовете на византийските летописци като Куфис.
Част от новите данни за "Опытъ" съобщихме за първи път в периода 28-30 октомври 2019 г. тук:
https://www.pan.bg/view_article-37-500084-kaloyan-pancheliev-novi-danni-za-parahoda-opit.html
https://www.pan.bg/view_article-69-499821-istoriyata-na-parahoda-opit-simeon-veliki-razkaza.html
В настоящата публикация изясняваме въпросите за преминаването на "Опытъ" от гражданския във военния флот, както и за местонахождението му преди Руско-турската война (1878 - 1879 г.).
Пълната биография на парахода "Опытъ" очаквайте в отделна книга на издателство "Еър Груп 2000" през следващата година.
КЪДЕ СЕ НАМИРА "ОПЫТЪ" ПРЕДИ РУСКО-ТУРСКАТА ВОЙНА?
Един от по-важните въпроси, който е от значение за настоящото изследване е по какъв начин параход "Опытъ" преминава от гражданския във военния флот няколко месеца преди началото на Руско-турската война (1878 - 1879 г.)?
От една докладна записка с дата 20 октомври 1876 г. на генерал-адютант граф Эдуард Иванович Тотлебен, изпратена до военния министър на Русия Дмитрий Милютин (в периода 1861 - 1881 г.) разбираме, че морското ведомство следва да приеме от РОПиТ 6 парахода, предназначени за активна отбрана, брандвахта и защита на минните заграждения в Одеса. [1]
Имената на шестте парахода откриваме в един Списък с общи разпореждания и действия по отбраната на Черноморското крайбрежие от 12 април до 25 май 1877 г.
Списъкът е публикуван като отделен документ под номер № 31 в том 17 от поредицата „Сборник материалов по Русско-Турецкой войне 1877-78 года на Балканском полуострове“.
Към списъка е приложена и отделна „Ведомост за състоянието на средствата и чиновете на приморската отбрана на градовете Одеса, Очаков и Севастопол“. Ведомостта е структурирана в 10 раздела.
В раздел „VIII. Плавателни съдове“ са посочени имената на корабите за активна отбрана, брандвахта и защита на минните заграждения в Одеса, Севастопол и Очаков.
Списъкът с плавателните съдове за защита на минните заграждения в Одеса включва шест парахода („Сестрица“, „Батюшка“, „Болтунъ“, „Братецъ“, „Дочка“ и „Опытъ“), четири парни катера („Игрушка“, „Дума“, „Шутка“ и „Таможенный“) и една шхуна („Тала“). [2]
Известно ли е кога „Опытъ“ пристига в Одеса? Трудно е да установим точната дата, но от едно писмо, адресирано до генерал-адютант Тотлебен разбираме, че през втората половина на месец ноември 1876 г. параходът вече е в Одеса.
Автор на писмото е капитан-лейтенант от Черноморския флот Митрофан Иванович Скаловский, командир на „Опытъ“. То е публикувано като отделен документ с дата 23 ноември 1876 г. под № 132 в сборника „Воздухоплавание и авиация в России до 1907 г.“.
В него Скаловский уточнява: „В момента аз съм командир на парахода „Опыт“, поставяме подводни мини на одеския рейд“ [3].
Следователно предаването на „Опытъ“ от РОПиТ на Черноморския флот, пристигането му в Одеса, приспособяването му за поставянето на минни заграждения и първото му участие в подобна операция са осъществени в изключително кратки срокове (по-малко от 35 календарни дни, което е времето от датата на записката на генерал-адютант Тотлебен до датата на писмото на капитан-лейтенант Скаловский).
Допълнително потвърждение за присъствието на „Опытъ“ в Одеса в края на 1876 г. откриваме на страниците на сп. „Морской сборникъ“ и по-точно в един списък с „Разпределение на плаващите съдове от Черноморския флот през зимния период“ [4].
В оригиналния си вид списъкът е публикуван в „Ник[олаевский] вестн[ик]“ на 25 ноември 1876 г. и препечатан в сп. „Морской сборникъ“. Той съдържа сведения за разпределението на съдовете от Черноморския флот по различните станции (бази) в края на ноември с.г.
Съгласно списъка в Одеса се намират шхуните „Донъ“ и „Казбекъ“ за носене на брандвахтена служба, както и параходите „Батюшка“, „Сынокъ“, „Дочка“, „Болтунъ“, „Сестрица“ и „Опытъ“, предназначени за извършване на работа по поставяне на минни заграждения на рейда.
Литература и бележки:
[1] Сборникъ матерiаловъ по Русско-Турецкой войне 1877 – 1878 г.г. на Балканскомъ полуострове. Выпускъ 17: Оборона Черноморскаго побережья. С-Петербургъ, 1899. с. 41-46.
[2] Сборникъ матерiаловъ по Русско-Турецкой войне 1877 – 1878 г.г. на Балканскомъ полуострове. Выпускъ 17: Оборона Черноморскаго побережья. С-Петербургъ, 1899. с. 118.
[3] Документ № 132, 1876 г. ноября 23. – Письмо капитана-лейтенанта Черноморского флота М. И. Скаловского Э. И. Тотлебену с предложением использовать воздушные шары на морских судах для бомбометания неприятеля. // Воздухоплавание и авиация в России до 1907 г. Сборник документов и материалов. Москва, 1956. с. 188-189.
[4] Распределенiе плавающих судов Черноморскаго флота на зимнее время. // Неофицiальный отделъ. Морская хроника. В: Морской сборник, Т. CLVIII, № 1(январь), 1877, с. 8.
Морска историческа хроника № 20
Историята на парахода "Опытъ" (от 1887 г. "Симеонъ Великий") под български флаг е дълга, изпълнена с многобройни превратности и предизвикателства и заслужава да бъде разказана в отделна книга.
През 2010 г. публикувахме статия за него в американското списание Nautical Research Journal.
В нея е представена в съкратен вид забележителната биография на този кораб - от построяването му през 1870 г. в Нюкасъл, Великобритания за нуждите на "Руското общество за параходство и търговия" (РОПиТ), през участието му в Руско-турската война (1878-1879 г.), предаването му от Русия на новосъздадената Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България (1879 г.) и службата му в нея.
В периода 2010-2018 г. заедно с Преслав Панчелиев извършихме проучване в различни архиви, колекции и библиотеки и събрахме нови и изключително интересни данни за кораба.
Оказва се, че противно на очакванията първите 6 години от биографията на парахода се свързват не толкова с Черно море, а с изключително трудната и сложна за навигация река Кубан, по-известна на нас българите от трудовете на византийските летописци като Куфис.
Част от новите данни за "Опытъ" съобщихме за първи път в периода 28-30 октомври 2019 г. тук:
https://www.pan.bg/view_article-37-500084-kaloyan-pancheliev-novi-danni-za-parahoda-opit.html
https://www.pan.bg/view_article-69-499821-istoriyata-na-parahoda-opit-simeon-veliki-razkaza.html
В настоящата публикация изясняваме въпросите за преминаването на "Опытъ" от гражданския във военния флот, както и за местонахождението му преди Руско-турската война (1878 - 1879 г.).
Пълната биография на парахода "Опытъ" очаквайте в отделна книга на издателство "Еър Груп 2000" през следващата година.
КЪДЕ СЕ НАМИРА "ОПЫТЪ" ПРЕДИ РУСКО-ТУРСКАТА ВОЙНА?
Един от по-важните въпроси, който е от значение за настоящото изследване е по какъв начин параход "Опытъ" преминава от гражданския във военния флот няколко месеца преди началото на Руско-турската война (1878 - 1879 г.)?
От една докладна записка с дата 20 октомври 1876 г. на генерал-адютант граф Эдуард Иванович Тотлебен, изпратена до военния министър на Русия Дмитрий Милютин (в периода 1861 - 1881 г.) разбираме, че морското ведомство следва да приеме от РОПиТ 6 парахода, предназначени за активна отбрана, брандвахта и защита на минните заграждения в Одеса. [1]
Имената на шестте парахода откриваме в един Списък с общи разпореждания и действия по отбраната на Черноморското крайбрежие от 12 април до 25 май 1877 г.
Списъкът е публикуван като отделен документ под номер № 31 в том 17 от поредицата „Сборник материалов по Русско-Турецкой войне 1877-78 года на Балканском полуострове“.
Към списъка е приложена и отделна „Ведомост за състоянието на средствата и чиновете на приморската отбрана на градовете Одеса, Очаков и Севастопол“. Ведомостта е структурирана в 10 раздела.
В раздел „VIII. Плавателни съдове“ са посочени имената на корабите за активна отбрана, брандвахта и защита на минните заграждения в Одеса, Севастопол и Очаков.
Списъкът с плавателните съдове за защита на минните заграждения в Одеса включва шест парахода („Сестрица“, „Батюшка“, „Болтунъ“, „Братецъ“, „Дочка“ и „Опытъ“), четири парни катера („Игрушка“, „Дума“, „Шутка“ и „Таможенный“) и една шхуна („Тала“). [2]
Известно ли е кога „Опытъ“ пристига в Одеса? Трудно е да установим точната дата, но от едно писмо, адресирано до генерал-адютант Тотлебен разбираме, че през втората половина на месец ноември 1876 г. параходът вече е в Одеса.
Автор на писмото е капитан-лейтенант от Черноморския флот Митрофан Иванович Скаловский, командир на „Опытъ“. То е публикувано като отделен документ с дата 23 ноември 1876 г. под № 132 в сборника „Воздухоплавание и авиация в России до 1907 г.“.
В него Скаловский уточнява: „В момента аз съм командир на парахода „Опыт“, поставяме подводни мини на одеския рейд“ [3].
Следователно предаването на „Опытъ“ от РОПиТ на Черноморския флот, пристигането му в Одеса, приспособяването му за поставянето на минни заграждения и първото му участие в подобна операция са осъществени в изключително кратки срокове (по-малко от 35 календарни дни, което е времето от датата на записката на генерал-адютант Тотлебен до датата на писмото на капитан-лейтенант Скаловский).
Допълнително потвърждение за присъствието на „Опытъ“ в Одеса в края на 1876 г. откриваме на страниците на сп. „Морской сборникъ“ и по-точно в един списък с „Разпределение на плаващите съдове от Черноморския флот през зимния период“ [4].
В оригиналния си вид списъкът е публикуван в „Ник[олаевский] вестн[ик]“ на 25 ноември 1876 г. и препечатан в сп. „Морской сборникъ“. Той съдържа сведения за разпределението на съдовете от Черноморския флот по различните станции (бази) в края на ноември с.г.
Съгласно списъка в Одеса се намират шхуните „Донъ“ и „Казбекъ“ за носене на брандвахтена служба, както и параходите „Батюшка“, „Сынокъ“, „Дочка“, „Болтунъ“, „Сестрица“ и „Опытъ“, предназначени за извършване на работа по поставяне на минни заграждения на рейда.
Литература и бележки:
[1] Сборникъ матерiаловъ по Русско-Турецкой войне 1877 – 1878 г.г. на Балканскомъ полуострове. Выпускъ 17: Оборона Черноморскаго побережья. С-Петербургъ, 1899. с. 41-46.
[2] Сборникъ матерiаловъ по Русско-Турецкой войне 1877 – 1878 г.г. на Балканскомъ полуострове. Выпускъ 17: Оборона Черноморскаго побережья. С-Петербургъ, 1899. с. 118.
[3] Документ № 132, 1876 г. ноября 23. – Письмо капитана-лейтенанта Черноморского флота М. И. Скаловского Э. И. Тотлебену с предложением использовать воздушные шары на морских судах для бомбометания неприятеля. // Воздухоплавание и авиация в России до 1907 г. Сборник документов и материалов. Москва, 1956. с. 188-189.
[4] Распределенiе плавающих судов Черноморскаго флота на зимнее время. // Неофицiальный отделъ. Морская хроника. В: Морской сборник, Т. CLVIII, № 1(январь), 1877, с. 8.
Други публикации
Напиши коментар