КАТЕРИТЕ - НАШИТЕ ПЪРВИ ДРЕДНАУТИ! КАКВА Е СЪДБАТА НА КАТЕРА "СТЕФАН КАРАДЖА"?

Pan.bg 23 юни 2020 | 14:43 views (2057) commentaries(0)
img Морска историческа хроника № 23

Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев

Параходният катер "Стефанъ Караджа" или "Ст. Караджа" (бивш "Мотала"), чиято възстановка постъпи наскоро във фондовете на Бургаската морска експозиция е един забележителен дълголетник, чиято биография под български флаг е отражение на историята на Третата българска държава в първите десетилетия след Освобождението.

image

Според руския учен В. Д. Конобеев "Мотала" е един от четирите параходни катера, принадлежали на Инженерното управление на руската армия по време на Руско-турската война (1877-1878 г.), впоследствие предадени на Княжество България. Останалите три са "Бавария", "Фердикс" (според Конобеев) и "Ракета". [1]

В своите спомени легендарният Георги Стоев - Каракапитан нарича катерите "нашите първи дреднаути".[2]

За много хора подобно сравнение би било лековато и неиздържано, но погледнато от нашата родна, българска камбанария то изглежда напълно оправдано.

За българския военен флот, който прави първите си стъпки след Освобождението и се изгражда в среда на рискове, заплахи, опасности, кризи и конфликти малките катери имат стойност на големи бойни единици.[3]

От 31 юли/12 август 1879 г. параходният катер "Мотала" е в Дунавската флотилия на Княжество България. [4]

Илия Тодоров приема, че "Бавария", "Мотала" и "Фардингъ" са построени през 1876 г. в Англия по специална поръчка на Балтийския флот. Главни размери - дължина 14,70 м, широчина - 3,38 м, височина - 1,80 м. Метален корпус. Товароподемност 3 тона или 60 бойци с въоръжението им. [5]

За по-голяма част от цитираните данни Илия Тодоров стъпва върху по-ранни трудове на Ради Боев. Все пак обаче има и малки разлики: според Боев корпусът е железен, а броят на бойците с въоръжение е 50.

Самият Боев цитира данните по служебни списъци от 1888 г. [6] Т.е. най-ранните технически характеристики, с които разполагаме за тези три катера са пряко сили 12 години след предполагаемото им построяване през 1876 г. в Англия.

Защо е било необходимо на руския Балтийски флот да поръчва катери в Англия, които впоследствие да бъдат наименувани на шведско селище (Мотала) и немска провинция (Бавария) и що за интернационален подход е това ще анализираме в някой от следващите броеве на новата ни рубрика "Морска историческа хроника".

Тук само ще отбележим, че данните от служебните списъци на "Мотала" вероятно са погрешни. В по-ранното си битие (т.е. преди 1876 г.) параходният




баркас под името "Мотала" се превръща в световен корабостроителен образец и е отличен с награда.

Тази вълнуваща история ще разкажем в близко бъдеще. Сега отново се завръщаме в нашата Дунавска флотилия.

image
Паметник на войводата Стефан Караджа в Морската градина в Бургас (снимка К. Панчелиев)

С приказ № 199 от 20 май 1887 г. на военния министър полковник Николаев се променят названията на параходите, катерите и миноноските.

Названието "Мотала" съответно е променено на "Стефанъ Караджа". [7]

По време на дългата служба под български флаг на "Стефанъ Караджа" са направени редица конструктивни промени.

Изградени са надстройка и рубка, повдигнат е фалшборда (със защитни функции), с което в архитектурно отношение някогашният параходен баркас от открит тип "Мотала" се превръща в катер. В допълнение вероятно е монтирана и мачта.

За съжаление без достоверен чертеж този факт не може да бъде потвърден окончателно. На фотографията по-долу ясно се различава мачта, но ъгълът под който е направена не ни позволява да преценим дали мачтата е разположена на брега или върху рубката на катера.

В нашата възстановка на "Стефанъ Караджа" мачтата присъства, но под условие, че този елемент от оборудването подлежи на щателна проверка в бъдеще.

image
Параходният катер "Стефанъ Караджа" според Приказ № 199 от 1887 г. или "Ст. Караджа" според Обявление № 2199 от 1939 г. за продажба на плавателни съдове. Снимка Централен фотоархив на Министерството на отбраната

Каква е съдбата на катера "Стефанъ Караджа"?

Отговорът откриваме в Обявление № 2199 за продажба на плавателни съдове, публикувано в "Държавен вестник" през 1939 г. [8]

image
Публикацията в "Държавенъ вестникъ" през 1939 г. Възстановка на автора. Запазен е оригиналният правопис

Според въпросното обявление в Русенското данъчно управление ще се проведе търг за продажбата на парните катери "Ст. Караджа" и "Раковски", както и моторните лодки "Мичманъ Саевъ" и "Майсторъ Иванъ".

Търгът с тайна конкуренция следва да се проведе на 31-я ден след публикуването на обявлението в "Държавен вестник" от 9 до 10 часа в управлението.

Парният катер "Ст. Караджа" е оценен на приблизителна стойност 70,000 лева.

Парният катер "Раковски" е оценен на приблизителна стойност 80,000 лева.

Моторната лодка "Мичманъ Саевъ" е оценена на приблизителна стойност 50,000 лева.

Моторната лодка "Майсторъ Иванъ" е оценена на приблизителна стойност 5,000 лева.

Дали търгът е проведен, от кого са закупени двата катера и двете моторни лодки и продължават ли да се използват или пък са бракувани и окончателно заличени от списъците са все въпроси, на които ще търсим отговор в бъдещи публикации.

След раздела с литература и бележки публикуваме и кратък списък с връзки към предишните 22 издания на рубриката "Морска историческа хроника". Изказваме сърдечна благодарност на всички наши читатели, които следят рубриката редовно и я подкрепят в социалните мрежи.

Литература и бележки:

[1] Конобеев, В. Д. К вопросу о передаче Болгарии в 1879 г. русских судов Дунайской флотилии. // Институт Славяноведения. Краткие сообщения, № 9. Москва, 1952. с. 20.

[2] Кънчев, К. При нашите морски вълци. Разговори с български моряци. Варна, 1942. с. 19.

[3] Сръбско-българската война (1885 г.), абдикацията на княз Александър I Батенберг (1886 г.), офицерските бунтове в Русе (1887 г.), експедицията на Боянов (1887 г.).

[4] Тодоров. И. Българските военни кораби. The Ships of the Bulgarian Navy (1879 - 2002). ИК Еър груп 2000. София, 2003. с. 8. Вж. и Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. ИК Еър груп 2000. София, 2015. с. 31.

[5] Пак там, с. 24.

[6] Боев, Р. Военния флот на България 1879 - 1900. София, 1969. с.19.

[7] Приказъ № 199. // Държавенъ вестникъ, 1887, № 57, с. 6.

[8] Обявление № 2199. // Държавенъ вестникъ, № 229, 1939, с. 7.


ПУБЛИКУВАНИ МАТЕРИАЛИ В РУБРИКАТА "МОРСКА ИСТОРИЧЕСКА ХРОНИКА":

Морска историческа хроника № 1

Малко известно: Интендантството на флота продава корпуса на моторната лодка "Крокодил"
https://www.pan.bg/view_article-69-509302-malko-izvestno-intendantstvoto-na-flota-prodava-korpusa-na-motornata-lodka.html

Морска историческа хроника № 2

Калоян Панчелиев: Географски карти, земни глобуси и първият Български географски атлас през Възраждането
https://www.pan.bg/view_article-69-511148-kaloyan-pancheliev-geografski-karti-zemni-globusi-i-pyrviyat-bylgarski-geogr.html

Морска историческа хроника № 3

Калоян Панчелиев: Дружество "Балкания" развива оживена дейност на река Дунав след Първата световна война, разполагало е с параходи, гемии и мауни
https://www.pan.bg/view_article-69-511414-druzhestvo-balkaniya-razviva-ozhivena-dejnost-na-reka-dunav-sled-p.html

Морска историческа хроника № 4

Как и кога шхуната "Келасуры" пристига от Неапол във Варна за Ден първи на българския флот?
https://www.pan.bg/view_article-69-511880-kak-i-koga-shhunata-kelasurы-pristiga-ot-neapol-vyv-varna-za-den.html

Морска историческа хроника № 5

Калоян Панчелиев: Ранните планове за мост на река Дунав и параход "Българiя" (1879 г.)
https://www.pan.bg/view_article-69-512548-kaloyan-pancheliev-silistra-rannite-planove-za-most-na-reka-dunav-i-parahod.html

Морска историческа хроника № 6

За фантастическия "Наутилус" на Жул Верн или електрическата подводна ладия от сп. "Труд"
https://www.pan.bg/view_article-69-513234-za-fantasticheskiya-nautilus-na-zhul-vern-ili-elektricheskata-podvo.html

Морска историческа хроника № 7

КАКВА Е СЪДБАТА НА ПАРАХОДНИЯ КАТЕР ВЕТЕРАН "КАЛИАКРА", БРАКУВАН И ОБЯВЕН ЗА ПРОДАЖБА ПРЕЗ 1939 г.?
https://www.pan.bg/view_article-69-513570-kakva-e-sydbata-na-parahodniya-kater-veteran-kaliakra-brakuvan.html

Морска историческа хроника № 8

Българска корабостроителница АД предлага да построи подводници за Егейския и Черноморския ни флот във Варна
https://www.pan.bg/view_article-69-516024-bylgarska-korabostroitelnica-ad-predlaga-da-postroi-podvodnici-za-egejskiya.html

Морска историческа хроника № 9

КАКВА Е СЪДБАТА НА МОТОРНИТЕ ЛОДКИ "МИЧМАН САЕВ" И "МАЙСТОР ИВАН"?
https://www.pan.bg/view_article-69-518539-kakva-e-sydbata-na-motornite-lodki-michman-saev-i-majstor.html

Морска историческа хроника № 10

КАЛОЯН ПАНЧЕЛИЕВ ЗА PAN.BG: ПЪРВИ ДАННИ ЗА СЛУЖБАТА НА ПАРАХОДА "ГОРНИ-СТУДЕНЪ" В ДУНАВСКАТА ФЛОТИЛИЯ НА КНЯЖЕСТВО БЪЛГАРИЯ!
https://www.pan.bg/view_article-69-520247-za-sluzhbata-na-parahoda-gorni-studeny-pod-bylgarski-flag.html

Морска историческа хроника № 11

МАНЫЧ, БРАНДВАХТА № 1, СК-757...ПО СЛЕДИТЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ КОРАБИ В ЧЕРНОМОРСКИЯ ФЛОТ НА СССР (1944-1945)
https://www.pan.bg/view_article-74-520771-manich-brandvahta-1-sk-757po-sledite-na-bylgarskite-korabi-v-chernomor.html

Морска историческа хроника № 12

СГЛОБЯВАНИ ЛИ СА ПОДВОДНИЦИ ВЪВ ВАРНА ПРЕЗ ПЪРВАТА СВЕТОВНА ВОЙНА?
https://www.pan.bg/view_article-69-521350-sglobyavani-li-sa-germanski-podvodnici-vyv-varna.html

Морска историческа хроника № 13

КАЛОЯН ПАНЧЕЛИЕВ: КАКВО Е ИЗВЕСТНО ЗА ПРЕДИСТОРИЯТА НА КАТЕРА "РАКЕТА"?
https://www.pan.bg/view_article-74-522183-kaloyan-pancheliev-kakvo-e-izvestno-za-predistoriyata-na-katera-raketa.html

Морска историческа хроника № 14

ПРЕВРАТ, КОНТРАПРЕВРАТ...ПРИКАЗ № 199! БЪЛГАРСКИТЕ КОРАБИ СЪС СЛАВНИ БЪЛГАРСКИ ИМЕНА
https://www.pan.bg/view_article-74-522626-prevrat-kontraprevratprikaz-199-bylgarskite-korabi-sys-slavni-bylga.html

Морска историческа хроника № 15

30 АПРИЛ 1912 г.: КАК ДУНАВСКАТА ЧАСТ ИЗПАДНА В НЕМИЛОСТ ПРЕДИ БАЛКАНСКАТА ВОЙНА
https://www.pan.bg/view_article-74-523274-30-april-1912-g-kak-dunavskata-chast-izpadna-v-nemilost-predi-balkanskata.html

Морска историческа хроника № 16

НА КОЯ БЛАГОРОДНА ОСОБА Е НАИМЕНУВАН ПАРАХОДНИЯТ КАТЕР "АМАЛИЯ"?
https://www.pan.bg/view_article-74-523608-na-koya-blagorodna-osoba-e-naimenuvan-parahodniyat-kater-amaliya.html

Морска историческа хроника № 17

КАЛОЯН ПАНЧЕЛИЕВ: ЗА ПЪРВИ ПЪТ И САМО В PAN.BG - РАЗПОЛАГАЛА ЛИ Е БЪЛГАРИЯ С КОРАБ-СТАЦИОНЕР, ПОДОБНО НА ВЕЛИКИТЕ СИЛИ?
https://www.pan.bg/view_article-69-523937-kaloyan-pancheliev-za-pyrvi-pyt-i-samo-v-PANBG-razpolagala-li-e-bylgariya.html

Морска историческа хроника № 18

ВЗРИВООПАСНО: 1914 - ЩО Е ТО КОЛУБАРСКИ КАПАН? ДА ЗАСТАНЕШ СРЕЩУ РУСКИЯ ИМПЕРАТОР В СПОР ЗА ОРЪЖЕЕН ТРАНСФЕР ПО РЕКА ДУНАВ!
https://www.pan.bg/view_article-74-524305-vzrivoopasno-1914-shto-e-to-kolubarski-kapan-da-zastanesh-sreshtu-ruskiya-imp.html

Морска историческа хроника № 19

ЗА ПЪРВИ ПЪТ И САМО В PAN.BG: ДОКЛАД № 100 НА КНЯЗ КАНТАКУЗИН И МИНОНОСКИТЕ! ЩО Е ТО ДОБАВОЧНА КОМАНДА КЪМ ФЛОТИЛИЯТА?
https://www.pan.bg/view_article-74-524614-za-minonoskite-cherepaha-i-bЫcheky.html

Морска историческа хроника № 20

Историята на "Опит" - от коварната река Кубан до княжеска яхта на Александър I Батенберг
https://www.pan.bg/view_article-74-525506-istoriyata-na-opit-ot-kovarnata-reka-kuban-do-knyazheska-yahta-na.html

Морска историческа хроника № 21

"АЛЕКСАНДЪР I" - БЛЕСТЯЩАТА ЯХТА НА БЪЛГАРСКИЯ КНЯЗ!
https://www.pan.bg/view_article-69-525553-za-nachaloto-na-morskoto-bitie-na-knyazheskata-yahta-aleksandyr-I.html

Морска историческа хроника № 22

САМО В PAN.BG: ПЪРВИЯТ ДЕН НА ПЪРВАТА БЪЛГАРСКА ПОДВОДНИЦА - "ЕДНО ПЪСТРОЦВЕТНО ВОЕННО-МОРСКО ПРЕДСТАВЛЕНИЕ"!
https://www.pan.bg/view_article-74-525984-samo-v-PANBG-pyrviyat-den-na-pyrvata-bylgarska-podvodnica-edno-pys.html
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка