Горещи новини
- Зеленски за далечни удари по Русия: Чакахме твърде дълго, Русия изтегли самолетите си
- Руснаците трупат боеприпаси и експлозиви в атомната централа
- ГЩ, Украйна: В посоките Покровски и Курахов е най-горещо
- DeepState: Руснаците напреднаха край Угледар
- ФБР разследва предполагаем опит за убийство на Тръмп
- CNN: Заподозреният в предполагаемия опит за убийство на Тръмп подкрепи Украйна
- ISW: Русия ще се сблъска с недостиг на оръжия за войната срещу Украйна
- Анализатор в Иран: Ракетната атака на хутите срещу Израел ще бъде послание към Запада за Палестина
- Медведев допусна възможността за използване на ядрено оръжие заради действията на Запада в Украйна
- Зеленски се срещна с американски конгресмени и призова за ускоряване доставките на оръжия от САЩ
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
Морска историческа хроника № 73
Сред предадените от Русия на Княжество България параходи през 1879 г. са еднотипните „Горни-Студенъ“ и „Породимъ“.
В монографията "Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот" (2016) вече изяснихме, че това не са стари, 20-годишни турски монитори или просто много стари кораби, както твърдят Константин Божков, Густав Карлсон, Сава Иванов, Ради Боев и др., а чисто нови параходи, предназначени за съобщения във време на ледоход и високи води на река Дунав, поръчани през 1877 г. в Аржантьой, Франция [1].
В този смисъл "Горни-Студенъ" и "Породимъ" също са част от западно-европейското корабостроително наследство в нашия военен флот подобно на параходната винтова шхуна "Келасуры", построена във Великобритания през 1859 г. [2].
СЛУЖБА ПОД БЪЛГАРСКИ ФЛАГ
Информацията за службата на двата парахода под български флаг в периода август 1879 – март 1880 г. е оскъдна. Сава Иванов споменава съвсем кратко, че капитан-лейтенант Александр Конкевич, командир на Дунавската флотилия и Морската част "поправи и стегна корабите и катерите, които се бяха доста износили през време на войната, и ги пусна в движение в обслуга на дунавския граждански и военен превоз" [3].
Доколкото параходите „Горни-Студенъ” и „Породимъ” са проектирани и построени именно като транспортни кораби, а в състава на Дунавския окупационен отряд изпълняват разнообразни граждански и военни задачи, тук можем да допуснем, че Сава Иванов говори за тях. Вероятно с настъпването на зимата „Горни-Студенъ” и „Породимъ” са изпратени в канала на един от островите пред Русчук, където през 1879 – 1880 г. зимуват корабите на флотилията [4].
Видно от изложението дотук наличната информация за кратката служба на двата парахода под български флаг е по-скоро в сферата на вероятното и допустимото, но не и на сигурното.
Ето защо на 24 март 2020 г. в бр. № 10 на рубриката "Морска историческа хроника" поставихме началото на реконструкцията на кратката служба на двата парахода „Горни-Студенъ“ и „Породимъ“ под български флаг.
Тогава запознахме читателите със съдържанието на телеграма № 1125 относно „Горни-Студенъ“, който е определен да бъде изпратен в Силистра в разпореждане на инженер Антонович при Международната техническа комисия за извършване на измервания на р. Дунав.
Днес продължаваме с реконструкцията, за да установим защо, кога, как и при какви обстоятелства корабите „Горни-Студенъ“ и „Породимъ“ са продадени от военното министерство на частно лице през 1880 г.
През годините около тяхната продажба се натрупват различни митове и легенди. Време е да ги отхвърлим...
Монографията "Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот"[11]
ДА СИ ПРИПОМНИМ...
Телеграма № 1125. Подобно на парахода „Българiя“ обаче, за който писахме в бр. 5 на новата ни рубрика „Морска историческа хроника“ и параходите „Горни-Студенъ” и „Породимъ” не преминават през времето и пространството без да оставят следа след себе си като Летящи холандци.
Поне за единия от тях откриваме микроскопична податка в телеграма № 1125 от полковник Тимлер до капитан Конкевич в Русчук:
„Изпратете в Силистра в разпореждане на инженер Антонович при международната комисия параход за извършване на измервания на Дунава…за изпълнението донесете“ [5].
Под телеграмата е добавен текст на два реда, от който се чете част от първия ред – „пар [аход] Горна – Студень“, и част от втория ред – „донесено…№ 2337. К.“
Вече знаем, че един от въпросите върху които работи Международната техническа комисия в Силистра през втората половина на 1879 г. е да бъде избрано подходящо място за мост на река Дунав.
Припомняме, че с телеграма от 31 октомври 1879 г. (нов стил) министърът на външните работи известява инж. Б. Антонович за назначаването му за български делегат в Международната техническа комисия в Силистра [6].
Към разглеждания момент Б. Антонович е Главен инженер на Източна България [7]. Другият български делегат в комисията съгласно телеграмата е Д. Карамихайлов.
Името на Антонович фигурира и в текста на телеграмата от полковник Тимлер до капитан Конкевич в Русчук. Реално Тимлер заповядва на Конкевич да бъде изпратен параход в Силистра и същият да бъде поставен в разпореждане на Антонович за извършване на измервания на река Дунав.
Кой е полковник Тимлер и какви са неговите правомощия над Александр Конкевич, началник на Дунавската флотилия и Морска част?
На 8 септември 1879 г. генерал П. Паренсов, военен министър на Княжество България съобщава, че заминава по служебни дела в Русия по повеление на княз Александър I Батенберг. Ето защо с нарочен приказ № 40 от същата дата Паренсов предлага делата на Управлението на войската да приеме полковник Тимлер.
Същият следва да встъпи в длъжността „товарищ на военния министър“ и да подписва [документи] по време на отсъствието на Паренсов от страната [8]. В предходния приказ № 39 от 8 септември с.г. Паренсов уточнява, че Тимлер пристига [в София] на 6 септември с.г. [9]
От тук разбираме, че за определен период от време след 8 септември 1879 г. полковник Тимлер изпълнява задълженията на военен министър на Княжество България в отсъствието на титуляра Паренсов, който заминава на служебна командировка в Русия.
Заседанията на Международната техническа комисия в Силистра се провеждат в следния ред: първо заседание – 15/нов стил 27 октомври 1879 г., второ заседание – 16/28 октомври 1879 г., трето заседание – 20 октомври/1 ноември 1879 г., четвърто заседание – 22 октомври/3 ноември 1879 г., пето заседание – 24 октомври/5 ноември 1879 г., шесто заседание – 28 октомври/9 ноември 1879 г., седмо заседание – 30 октомври/11 ноември 1879 г. [10]
Припомняме, че е запазено и писмо от Б. Антонович до Международната техническа комисия в Силистра за приемането му като български делегат в работата на същата от 1 ноември 1979 г. (нов стил). Ако сега върнем календара с 12 дни назад ще получим, че писмото на Антонович е от 20 октомври 1879 г. по стар стил или към момента на третото заседание на комисията.
В същото време телеграма № 1125 от полковник Тимлер до капитан Конкевич е подадена на 18-то число от месеца (стар стил) в 5 часа и 35 мин от София. Приета е от телеграфа в Русчук същия ден в 6 часа и 5 мин. Годината не се посочва.
Развитието на събитията на място в Силистра подсказва, че телеграма № 1125 най-вероятно е подадена на 18/30 октомври 1879 г. т.е. изпреварващо един ден преди назначаването на Б. Антонович за български делегат в Международната техническа комисия в Силистра на 19/31 октомври 1879 г. и два дни преди приемането му като български делегат в работата на комисията на 20 октомври/1 ноември 1879 г.
Под телеграма № 1125 неизвестно лице с инициал К. (вероятно Конкевич, защото телеграмата е адресирана до него) посочва: "пар [аход] "Горна – Студень" във връзка със заповедта на Тимлер такъв да бъде изпратен в Силистра на разпореждане на инженер Антонович.
В тази част от телеграмата за съжаление текстът не се чете и липсва свързващият глагол, който да ни позволи да направим категоричното заключение, че след 18 октомври 1879 г. параход „Горни-Студенъ” е изпратен от Русчук в Силистра за извършване на необходимите измервания на река Дунав в полза на работата на Международната техническа комисия.
Все пак обаче за действията или решението си във връзка с посочения от него параход лицето с инициал К. донася със следваща телеграма № 2337, с чието съдържание ще запознаем читателите в близко бъдеще.
На този етап ще посочим, че от темпорална гледна точка (минало-настояще-бъдеще) са възможни минимум две реконструкции на фразата под телеграмата, изписана от лицето с инициал К.:
Реконструкция 1: "[да бъде изпратен] пар [аход] "Горна – Студень";
Реконструкция 2: "[изпратен е] пар [аход] "Горна – Студень".
ЗА ПРОДАЖБАТА НА ДВАТА ПАРАХОДА
През март или април 1880 г. корабите са "продадени по негодност" на русенския жител Иван Стоянов за сумата от 40 000 лв. [12]
В публикация под заглавие "Българската флота", поместена в брой № 264 на в-к "Българин" от 8 юни 1880 г. се съобщава, че „два парахода от народната флотица щели да се продават под вид икономически - тъй щото наместо да се уголеми мореплавателната народна сила, тя се намалява!”
В том I от книгата "Омаяни от кораби мъже" изследователят Иван Алексиев смята, че „очевидно става дума за... "Горный Студень" и "Пордим" и приема за логично, че "преди продажбата двата парахода са ремонтирани поне отчасти" [13].
Въпросът обаче остава открит, защото към момента на съобщението в „Българин” (юни 1880 г.) двата кораба вече са продадени според Константин Божков.
Последният дори допуска възможността, че параходите са продадени по-рано (долна граница през март или април 1880 г.).
"През март или април тази година [1880] бяха продадени по негодност двата парахода: "Горний Студенъ" и "Породимъ" на русенския жител Иван Стоянов за сумата - 40,000 лева" [14].
Сава Иванов обвързва продажбата на параходите с "едно подновяване на корабите в Дунавската флотилия", замислено от Конкевич:
"...от друга страна предстоеше - също поради старост и негодност - да бъдат бракувани и продадени корабите "Пордимъ" и "Горня Студена", капитан-лейтенант Конкеевич замисли и скоро реализира едно подновяване на корабите в Дунавската флотилия" [15].
Информацията за продажбата на параходите "Горни-Студенъ" и "Породимъ" представлява интерес и за Великите сили, които следят стриктно за изпълнението на разпорежданията на Берлинския договор и протестират срещу закъснението при сриването на дунавските крепости и поддържането на въоръжени кораби по река Дунав от Княжество България.
В писмо от 12 ноември 1880 г. германският генерален консул в София барон фон Тилау съобщава до Външно министерство в Берлин, че два български железни транспортни съда, подарени от руснаците на флотилията са били "наскоро продадени на търг и затова повече не влизат в сметките" [16].
Това е наличната до този момент информация за продажбата на двата парахода. Напълно достатъчна, за да поставим следнитe работни въпроси:
Въпрос № 1 "Кога са продадени корабите "Горни-Студенъ" и "Породимъ": през март-април 1880 г. (както твърди Константин Божков) или след 8 юни с.г. (в съответствие със съобщението, публикувано във в-к "Българин")?
Въпрос № 2 Имало ли е търг за продажбата им (както твърди фон Тилау)? Кога, как и при какви условия се провежда той?
Въпрос № 3 В какво състояние военното министерство/Дунавската флотилия предлага за продажба двата парахода?
Нашите читатели ще имат възможност да се запознаят с отговорите на трите въпроса в следващата част на публикацията.
(Следва)
За отправна точка на нашето изследване този път ще предложим на вниманието на читателите едно известие, публикувано в "Държавен вестник" през 1880 г.
В процеса на проучването ние установихме, че известието е поместено двукратно в "Държавен вестник" съответно в брой 47 от 2 юни с.г. и в брой 51 от 11 юни с.г.
Не изключваме да е било публикувано и повече от два пъти. В брой 47 от 2 юни 1880 г. известието е поместено на български и на френски език. В брой 51 от 11 юни 1880 г. известието вече е на три езика: български, руски и френски. Във варианта на руски език са допуснати няколко печатни грешки.
Известието за предстоящата продажба на двата парахода чрез търг по приказание на военния министър, публикувано в брой 47 от 1880 г. на "Държавен вестник" на български език. Възстановка на авторите
Известието за предстоящата продажба на двата парахода съгласно заповед на военния министър, публикувано в брой 47 от 1880 г. на "Държавен вестник" на френски език. Възстановка на авторите
Известието за предстоящата продажба на двата парахода съгласно приказ на военния министър, публикувано в брой 51 от 1880 г. на "Държавен вестник" на руски език. В този вариант на известието са допуснати няколко печатни грешки. Възстановка на авторите
ЛИНИИ НА ИДЕНТИФИКАЦИЯ
В писмото на фон Тилау не се посочват наименованията на двата български железни транспортни [плавателни] съда.
Идентично е и положението с известието, което очевидно е част от по-голям по обем текст, защото в него откриваме фразата "два казенны парахода" (=двата казани, споменати или посочени по-горе парахода).
Вероятно встъпителната част на известието е съдържала извадка от приказа на военния министър с имената на двата парахода, но поради липсата на място в изданието същата е отпаднала и до читателите е достигнал съкратен вариант.
Ето защо най-напред е необходимо да идентифицираме плавателните съдове от писмото на фон Тилау и параходите от известието с "Горни-Студенъ" и "Породимъ".
За целите на изследването въвеждаме следните линии на идентификация:
1. Количествена:
В своето писмо относно българската флотилия на р. Дунав фон Тилау съобщава за два плавателни съда, които са продадени през 1880 г.
Толкова са и параходите, обявени за продажба в известието съгласно приказ(анието) на военния министър. Два са и параходите от Дунавската флотилия, продадени през 1880 г. според Константин Божков.
2. Идентификация по предназначение:
Фон Тилау определя двата плавателни съда, които са продадени като транспортни. Описанието му напълно отговаря на оригиналното предназначение на параходите "Брестовицъ", "Боготъ", "Абланова", "Горни-Студенъ" и "Породимъ".
Това са параходи, предназначени за транспорт и съобщения във време на ледоход и високи води на река Дунав, поръчани през 1877 г. в Аржантьой, Франция [1].
В допълнение: предложените за продажба чрез търг в известието параходи категорично са военни, а не граждански, защото се продават по приказ(ание) на военния министър, а под негово разпореждане се намират единствено военни параходи.
Ако трябва да бъдем по-конкретни и да ги изброим към датата на известието в "Държавен вестник" (2 юни 1880 г.) под разпореждането на военния министър се намират четири парахода или "Опытъ", "Взрывъ", "Горни-Студенъ" и "Породимъ". Куриерски винтов параход "Келасуры" не влиза в сметките, защото е върнат от Княжество България на Русия по-рано с.г.
"Опытъ" и "Взрывъ" никога не са предлагани за продажба през 1880 г. Следователно зад неназованите два парахода в известието се крият именно "Горни-Студенъ" и "Породимъ".
3. Идентификация по материал на корпуса:
Фон Тилау посочва, че двата плавателни съда, които са продадени са железни. Описанието му отговаря на данните на Павел Михайлович Лессар за петте парахода, изброени по-горе: корпусът под водолинията е изработен от железни листове [17].
4. Идентификация по начин на продажба (чрез търг):
Фон Тилау съобщава, че въпросните два български железни транспортни [плавателни] съда са продадени наскоро на търг т.е. известно време преди 12 ноември 1880 г. (датата на неговото писмо).
За предстояща продажба чрез аукцион/търг (=аукционен търг) на два парахода съгласно приказ(ание) на военния министър се съобщава и в известието по-горе.
И, накрая в една важна бележка към основния текст на "История на Българската Флотилия", съставена към 1 януари 1899 г. от мичман ІІ ранг Христов и мичман І ранг Саев авторите категорично разпознават, че зад двата парахода в известието, публикувано в брой 51 от 11 юни 1880 г. на "Държавен вестник" се крият "Горни-Студенъ" и "Породимъ":
"NB. Съгласно обявлението на Военното Министерство (без №), напечатано в Държавния вестник[,] брой 51 от 1880 г. на 10-и юли се обявява, че ще има (произведе) аукционен търг на парахода "Взрывъ" за продажбата на параходите "Породимъ" и "Горни Студенъ".[18]
След извеждането на четирите основни линии на идентификация можем да направим извода, че именно четвъртата от тях (продажба чрез търг) свързва по категоричен начин трите анализирани от нас текста: писмото на Фон Тилау, известието от "Държавен вестник" и бележката в "История на Българската Флотилия".
Литература и бележки:
[1] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот. София, 2016. 76 с.
[2] Пак там, с. 66.
[3] Иванов, Сава. По случай 60 годишнината на Дунавската на Негово Величество флотилия. // Морски сговор, 1939, №7, с. 128-129.
[4] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. София, 2015. с. 53.
[5] ДВИА, ф. 1027, оп. 4, а.е. 3, л. 72 - печатна номерация/л. 76 - ръкописна номерация.
[6] Външната политика на България. Том първи: 1879 - 1886. София, 1978. с. 23, 809. Телеграмата е публикувана под № 12 в поредицата от документи.
[7] Пак там, с. 25. В оригинала на френски език - L'Ingenieur en Chef de la Bulgarie Orientale.
[8] Приказъ № 40. // Държавен вестник, 29.09.1879, № 9, с. 2.
[9] Приказъ № 39. // Държавен вестник, 29.09.1879, № 9, с. 2.
[10] Commission Technique Europeene formee en vertu d'un accord intervenu entre les puissances signataires du Traite de Berlin. Paris, 1880.
[11] На корицата - параходът "Яла-Обланава" от Дунавската флотилия [на Русия]. Източник - "Альбомъ картинъ Бендеро-Галацкой желъзной дороги. Построенной во время войны Россiи с Турцiею 1877 - 1878" и Государственная публичная историческая библиотека России.
[12] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. София, 2015. с. 53.
[13] Пак там, с. 53.
[14] Божков, Константин. Бележки и спомени по Морската ни част. // Военно-исторически сборник, 1933, №13, с. 118.
[15] Иванов, Сава. По случай 60 годишнината на Дунавската на Негово Величество флотилия. // Морски сговор, 1939, №7, с. 129.
[16] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. София, 2015. с. 55.
[17] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот. София, 2016. с. 27-28.
[18] ДВИА, ф. 1027, оп. 4, а.е. 4, л. 13.
Морска историческа хроника № 73
Сред предадените от Русия на Княжество България параходи през 1879 г. са еднотипните „Горни-Студенъ“ и „Породимъ“.
В монографията "Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот" (2016) вече изяснихме, че това не са стари, 20-годишни турски монитори или просто много стари кораби, както твърдят Константин Божков, Густав Карлсон, Сава Иванов, Ради Боев и др., а чисто нови параходи, предназначени за съобщения във време на ледоход и високи води на река Дунав, поръчани през 1877 г. в Аржантьой, Франция [1].
В този смисъл "Горни-Студенъ" и "Породимъ" също са част от западно-европейското корабостроително наследство в нашия военен флот подобно на параходната винтова шхуна "Келасуры", построена във Великобритания през 1859 г. [2].
СЛУЖБА ПОД БЪЛГАРСКИ ФЛАГ
Информацията за службата на двата парахода под български флаг в периода август 1879 – март 1880 г. е оскъдна. Сава Иванов споменава съвсем кратко, че капитан-лейтенант Александр Конкевич, командир на Дунавската флотилия и Морската част "поправи и стегна корабите и катерите, които се бяха доста износили през време на войната, и ги пусна в движение в обслуга на дунавския граждански и военен превоз" [3].
Доколкото параходите „Горни-Студенъ” и „Породимъ” са проектирани и построени именно като транспортни кораби, а в състава на Дунавския окупационен отряд изпълняват разнообразни граждански и военни задачи, тук можем да допуснем, че Сава Иванов говори за тях. Вероятно с настъпването на зимата „Горни-Студенъ” и „Породимъ” са изпратени в канала на един от островите пред Русчук, където през 1879 – 1880 г. зимуват корабите на флотилията [4].
Видно от изложението дотук наличната информация за кратката служба на двата парахода под български флаг е по-скоро в сферата на вероятното и допустимото, но не и на сигурното.
Ето защо на 24 март 2020 г. в бр. № 10 на рубриката "Морска историческа хроника" поставихме началото на реконструкцията на кратката служба на двата парахода „Горни-Студенъ“ и „Породимъ“ под български флаг.
Тогава запознахме читателите със съдържанието на телеграма № 1125 относно „Горни-Студенъ“, който е определен да бъде изпратен в Силистра в разпореждане на инженер Антонович при Международната техническа комисия за извършване на измервания на р. Дунав.
Днес продължаваме с реконструкцията, за да установим защо, кога, как и при какви обстоятелства корабите „Горни-Студенъ“ и „Породимъ“ са продадени от военното министерство на частно лице през 1880 г.
През годините около тяхната продажба се натрупват различни митове и легенди. Време е да ги отхвърлим...
Монографията "Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот"[11]
ДА СИ ПРИПОМНИМ...
Телеграма № 1125. Подобно на парахода „Българiя“ обаче, за който писахме в бр. 5 на новата ни рубрика „Морска историческа хроника“ и параходите „Горни-Студенъ” и „Породимъ” не преминават през времето и пространството без да оставят следа след себе си като Летящи холандци.
Поне за единия от тях откриваме микроскопична податка в телеграма № 1125 от полковник Тимлер до капитан Конкевич в Русчук:
„Изпратете в Силистра в разпореждане на инженер Антонович при международната комисия параход за извършване на измервания на Дунава…за изпълнението донесете“ [5].
Под телеграмата е добавен текст на два реда, от който се чете част от първия ред – „пар [аход] Горна – Студень“, и част от втория ред – „донесено…№ 2337. К.“
Вече знаем, че един от въпросите върху които работи Международната техническа комисия в Силистра през втората половина на 1879 г. е да бъде избрано подходящо място за мост на река Дунав.
Припомняме, че с телеграма от 31 октомври 1879 г. (нов стил) министърът на външните работи известява инж. Б. Антонович за назначаването му за български делегат в Международната техническа комисия в Силистра [6].
Към разглеждания момент Б. Антонович е Главен инженер на Източна България [7]. Другият български делегат в комисията съгласно телеграмата е Д. Карамихайлов.
Името на Антонович фигурира и в текста на телеграмата от полковник Тимлер до капитан Конкевич в Русчук. Реално Тимлер заповядва на Конкевич да бъде изпратен параход в Силистра и същият да бъде поставен в разпореждане на Антонович за извършване на измервания на река Дунав.
Кой е полковник Тимлер и какви са неговите правомощия над Александр Конкевич, началник на Дунавската флотилия и Морска част?
На 8 септември 1879 г. генерал П. Паренсов, военен министър на Княжество България съобщава, че заминава по служебни дела в Русия по повеление на княз Александър I Батенберг. Ето защо с нарочен приказ № 40 от същата дата Паренсов предлага делата на Управлението на войската да приеме полковник Тимлер.
Същият следва да встъпи в длъжността „товарищ на военния министър“ и да подписва [документи] по време на отсъствието на Паренсов от страната [8]. В предходния приказ № 39 от 8 септември с.г. Паренсов уточнява, че Тимлер пристига [в София] на 6 септември с.г. [9]
От тук разбираме, че за определен период от време след 8 септември 1879 г. полковник Тимлер изпълнява задълженията на военен министър на Княжество България в отсъствието на титуляра Паренсов, който заминава на служебна командировка в Русия.
Заседанията на Международната техническа комисия в Силистра се провеждат в следния ред: първо заседание – 15/нов стил 27 октомври 1879 г., второ заседание – 16/28 октомври 1879 г., трето заседание – 20 октомври/1 ноември 1879 г., четвърто заседание – 22 октомври/3 ноември 1879 г., пето заседание – 24 октомври/5 ноември 1879 г., шесто заседание – 28 октомври/9 ноември 1879 г., седмо заседание – 30 октомври/11 ноември 1879 г. [10]
Припомняме, че е запазено и писмо от Б. Антонович до Международната техническа комисия в Силистра за приемането му като български делегат в работата на същата от 1 ноември 1979 г. (нов стил). Ако сега върнем календара с 12 дни назад ще получим, че писмото на Антонович е от 20 октомври 1879 г. по стар стил или към момента на третото заседание на комисията.
В същото време телеграма № 1125 от полковник Тимлер до капитан Конкевич е подадена на 18-то число от месеца (стар стил) в 5 часа и 35 мин от София. Приета е от телеграфа в Русчук същия ден в 6 часа и 5 мин. Годината не се посочва.
Развитието на събитията на място в Силистра подсказва, че телеграма № 1125 най-вероятно е подадена на 18/30 октомври 1879 г. т.е. изпреварващо един ден преди назначаването на Б. Антонович за български делегат в Международната техническа комисия в Силистра на 19/31 октомври 1879 г. и два дни преди приемането му като български делегат в работата на комисията на 20 октомври/1 ноември 1879 г.
Под телеграма № 1125 неизвестно лице с инициал К. (вероятно Конкевич, защото телеграмата е адресирана до него) посочва: "пар [аход] "Горна – Студень" във връзка със заповедта на Тимлер такъв да бъде изпратен в Силистра на разпореждане на инженер Антонович.
В тази част от телеграмата за съжаление текстът не се чете и липсва свързващият глагол, който да ни позволи да направим категоричното заключение, че след 18 октомври 1879 г. параход „Горни-Студенъ” е изпратен от Русчук в Силистра за извършване на необходимите измервания на река Дунав в полза на работата на Международната техническа комисия.
Все пак обаче за действията или решението си във връзка с посочения от него параход лицето с инициал К. донася със следваща телеграма № 2337, с чието съдържание ще запознаем читателите в близко бъдеще.
На този етап ще посочим, че от темпорална гледна точка (минало-настояще-бъдеще) са възможни минимум две реконструкции на фразата под телеграмата, изписана от лицето с инициал К.:
Реконструкция 1: "[да бъде изпратен] пар [аход] "Горна – Студень";
Реконструкция 2: "[изпратен е] пар [аход] "Горна – Студень".
ЗА ПРОДАЖБАТА НА ДВАТА ПАРАХОДА
През март или април 1880 г. корабите са "продадени по негодност" на русенския жител Иван Стоянов за сумата от 40 000 лв. [12]
В публикация под заглавие "Българската флота", поместена в брой № 264 на в-к "Българин" от 8 юни 1880 г. се съобщава, че „два парахода от народната флотица щели да се продават под вид икономически - тъй щото наместо да се уголеми мореплавателната народна сила, тя се намалява!”
В том I от книгата "Омаяни от кораби мъже" изследователят Иван Алексиев смята, че „очевидно става дума за... "Горный Студень" и "Пордим" и приема за логично, че "преди продажбата двата парахода са ремонтирани поне отчасти" [13].
Въпросът обаче остава открит, защото към момента на съобщението в „Българин” (юни 1880 г.) двата кораба вече са продадени според Константин Божков.
Последният дори допуска възможността, че параходите са продадени по-рано (долна граница през март или април 1880 г.).
"През март или април тази година [1880] бяха продадени по негодност двата парахода: "Горний Студенъ" и "Породимъ" на русенския жител Иван Стоянов за сумата - 40,000 лева" [14].
Сава Иванов обвързва продажбата на параходите с "едно подновяване на корабите в Дунавската флотилия", замислено от Конкевич:
"...от друга страна предстоеше - също поради старост и негодност - да бъдат бракувани и продадени корабите "Пордимъ" и "Горня Студена", капитан-лейтенант Конкеевич замисли и скоро реализира едно подновяване на корабите в Дунавската флотилия" [15].
Информацията за продажбата на параходите "Горни-Студенъ" и "Породимъ" представлява интерес и за Великите сили, които следят стриктно за изпълнението на разпорежданията на Берлинския договор и протестират срещу закъснението при сриването на дунавските крепости и поддържането на въоръжени кораби по река Дунав от Княжество България.
В писмо от 12 ноември 1880 г. германският генерален консул в София барон фон Тилау съобщава до Външно министерство в Берлин, че два български железни транспортни съда, подарени от руснаците на флотилията са били "наскоро продадени на търг и затова повече не влизат в сметките" [16].
Това е наличната до този момент информация за продажбата на двата парахода. Напълно достатъчна, за да поставим следнитe работни въпроси:
Въпрос № 1 "Кога са продадени корабите "Горни-Студенъ" и "Породимъ": през март-април 1880 г. (както твърди Константин Божков) или след 8 юни с.г. (в съответствие със съобщението, публикувано във в-к "Българин")?
Въпрос № 2 Имало ли е търг за продажбата им (както твърди фон Тилау)? Кога, как и при какви условия се провежда той?
Въпрос № 3 В какво състояние военното министерство/Дунавската флотилия предлага за продажба двата парахода?
Нашите читатели ще имат възможност да се запознаят с отговорите на трите въпроса в следващата част на публикацията.
(Следва)
За отправна точка на нашето изследване този път ще предложим на вниманието на читателите едно известие, публикувано в "Държавен вестник" през 1880 г.
В процеса на проучването ние установихме, че известието е поместено двукратно в "Държавен вестник" съответно в брой 47 от 2 юни с.г. и в брой 51 от 11 юни с.г.
Не изключваме да е било публикувано и повече от два пъти. В брой 47 от 2 юни 1880 г. известието е поместено на български и на френски език. В брой 51 от 11 юни 1880 г. известието вече е на три езика: български, руски и френски. Във варианта на руски език са допуснати няколко печатни грешки.
Известието за предстоящата продажба на двата парахода чрез търг по приказание на военния министър, публикувано в брой 47 от 1880 г. на "Държавен вестник" на български език. Възстановка на авторите
Известието за предстоящата продажба на двата парахода съгласно заповед на военния министър, публикувано в брой 47 от 1880 г. на "Държавен вестник" на френски език. Възстановка на авторите
Известието за предстоящата продажба на двата парахода съгласно приказ на военния министър, публикувано в брой 51 от 1880 г. на "Държавен вестник" на руски език. В този вариант на известието са допуснати няколко печатни грешки. Възстановка на авторите
ЛИНИИ НА ИДЕНТИФИКАЦИЯ
В писмото на фон Тилау не се посочват наименованията на двата български железни транспортни [плавателни] съда.
Идентично е и положението с известието, което очевидно е част от по-голям по обем текст, защото в него откриваме фразата "два казенны парахода" (=двата казани, споменати или посочени по-горе парахода).
Вероятно встъпителната част на известието е съдържала извадка от приказа на военния министър с имената на двата парахода, но поради липсата на място в изданието същата е отпаднала и до читателите е достигнал съкратен вариант.
Ето защо най-напред е необходимо да идентифицираме плавателните съдове от писмото на фон Тилау и параходите от известието с "Горни-Студенъ" и "Породимъ".
За целите на изследването въвеждаме следните линии на идентификация:
1. Количествена:
В своето писмо относно българската флотилия на р. Дунав фон Тилау съобщава за два плавателни съда, които са продадени през 1880 г.
Толкова са и параходите, обявени за продажба в известието съгласно приказ(анието) на военния министър. Два са и параходите от Дунавската флотилия, продадени през 1880 г. според Константин Божков.
2. Идентификация по предназначение:
Фон Тилау определя двата плавателни съда, които са продадени като транспортни. Описанието му напълно отговаря на оригиналното предназначение на параходите "Брестовицъ", "Боготъ", "Абланова", "Горни-Студенъ" и "Породимъ".
Това са параходи, предназначени за транспорт и съобщения във време на ледоход и високи води на река Дунав, поръчани през 1877 г. в Аржантьой, Франция [1].
В допълнение: предложените за продажба чрез търг в известието параходи категорично са военни, а не граждански, защото се продават по приказ(ание) на военния министър, а под негово разпореждане се намират единствено военни параходи.
Ако трябва да бъдем по-конкретни и да ги изброим към датата на известието в "Държавен вестник" (2 юни 1880 г.) под разпореждането на военния министър се намират четири парахода или "Опытъ", "Взрывъ", "Горни-Студенъ" и "Породимъ". Куриерски винтов параход "Келасуры" не влиза в сметките, защото е върнат от Княжество България на Русия по-рано с.г.
"Опытъ" и "Взрывъ" никога не са предлагани за продажба през 1880 г. Следователно зад неназованите два парахода в известието се крият именно "Горни-Студенъ" и "Породимъ".
3. Идентификация по материал на корпуса:
Фон Тилау посочва, че двата плавателни съда, които са продадени са железни. Описанието му отговаря на данните на Павел Михайлович Лессар за петте парахода, изброени по-горе: корпусът под водолинията е изработен от железни листове [17].
4. Идентификация по начин на продажба (чрез търг):
Фон Тилау съобщава, че въпросните два български железни транспортни [плавателни] съда са продадени наскоро на търг т.е. известно време преди 12 ноември 1880 г. (датата на неговото писмо).
За предстояща продажба чрез аукцион/търг (=аукционен търг) на два парахода съгласно приказ(ание) на военния министър се съобщава и в известието по-горе.
И, накрая в една важна бележка към основния текст на "История на Българската Флотилия", съставена към 1 януари 1899 г. от мичман ІІ ранг Христов и мичман І ранг Саев авторите категорично разпознават, че зад двата парахода в известието, публикувано в брой 51 от 11 юни 1880 г. на "Държавен вестник" се крият "Горни-Студенъ" и "Породимъ":
"NB. Съгласно обявлението на Военното Министерство (без №), напечатано в Държавния вестник[,] брой 51 от 1880 г. на 10-и юли се обявява, че ще има (произведе) аукционен търг на парахода "Взрывъ" за продажбата на параходите "Породимъ" и "Горни Студенъ".[18]
След извеждането на четирите основни линии на идентификация можем да направим извода, че именно четвъртата от тях (продажба чрез търг) свързва по категоричен начин трите анализирани от нас текста: писмото на Фон Тилау, известието от "Държавен вестник" и бележката в "История на Българската Флотилия".
Литература и бележки:
[1] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот. София, 2016. 76 с.
[2] Пак там, с. 66.
[3] Иванов, Сава. По случай 60 годишнината на Дунавската на Негово Величество флотилия. // Морски сговор, 1939, №7, с. 128-129.
[4] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. София, 2015. с. 53.
[5] ДВИА, ф. 1027, оп. 4, а.е. 3, л. 72 - печатна номерация/л. 76 - ръкописна номерация.
[6] Външната политика на България. Том първи: 1879 - 1886. София, 1978. с. 23, 809. Телеграмата е публикувана под № 12 в поредицата от документи.
[7] Пак там, с. 25. В оригинала на френски език - L'Ingenieur en Chef de la Bulgarie Orientale.
[8] Приказъ № 40. // Държавен вестник, 29.09.1879, № 9, с. 2.
[9] Приказъ № 39. // Държавен вестник, 29.09.1879, № 9, с. 2.
[10] Commission Technique Europeene formee en vertu d'un accord intervenu entre les puissances signataires du Traite de Berlin. Paris, 1880.
[11] На корицата - параходът "Яла-Обланава" от Дунавската флотилия [на Русия]. Източник - "Альбомъ картинъ Бендеро-Галацкой желъзной дороги. Построенной во время войны Россiи с Турцiею 1877 - 1878" и Государственная публичная историческая библиотека России.
[12] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. София, 2015. с. 53.
[13] Пак там, с. 53.
[14] Божков, Константин. Бележки и спомени по Морската ни част. // Военно-исторически сборник, 1933, №13, с. 118.
[15] Иванов, Сава. По случай 60 годишнината на Дунавската на Негово Величество флотилия. // Морски сговор, 1939, №7, с. 129.
[16] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Дунавска флотилия и Морска част на Княжество България. София, 2015. с. 55.
[17] Панчелиев, К., Пр. Панчелиев. Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот. София, 2016. с. 27-28.
[18] ДВИА, ф. 1027, оп. 4, а.е. 4, л. 13.
Други публикации
Напиши коментар