КАЛОЯН ПАНЧЕЛИЕВ: ЗА ПОДВИГА НА ЯНИ КОСТОВ И НЕГОВАТА ДОБРОВОЛЧЕСКА КОМАНДА (1916)

Pan.bg 30 авг 2022 | 07:46 views (1672) commentaries(0)
img Морска историческа хроника № 80

Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев

В българската военна и в частност военноморска история съществува тенденция към преекспонирането на определени личности и събития за сметка на забравянето, омаловажаването или подценяването на други. Един типичен пример за дунавски герои, чието дело е незаслужено забравено са запасният ученик-машинист Яни Костов и неговата доброволческа команда, които пресичат река Дунав с лодка на 4 срещу 5 септември 1916 г. и пленяват парахода „Тереза“ в румънското пристанище Бекет. Впоследствие „Тереза“ е преименуван на „Оряхово“, окомплектован е с екипаж и отново под ръководството на Яни Костов през ноември с.г. участва в демонстративен десант, пленяването на танк за петрол „Кредипетро № 1“ и вземането на още 5 баржи като военни трофеи. В настоящата публикация даваме отговор на въпроса кой е Яни Костов и каква е ролята му в посочените събития

Яни Костов Янев е роден на 20 юли 1881 г. в Оряхово [1].

На 28 юни 1897 г. той постъпва като ученик в Машинното училище при Дунавската флотилия в Русе. Негови съвипускници са: Велчо Андреев, Тома Табаков, Борис Бояджиев, Илия Дончев, Иван Кръстев, Киро Костов и Никола Господинов (XV випуск) [2].

След завършването на I курс учениците са изпратени на практика на параходите и катерите от Дунавската флотилия, където прекарват летните месеци. Яни Костов е разпределен на параходната яхта „Александръ I”. След завършването на II курс, отново през лятото учениците са изпратени на практика в Арсенала на Флотилията в Русе.

image
Яни Костов (снимка: „Юбилеен сборник за 50 годишната дейност
на Морското училище 1881 – 1931 г.“)


ПЛАВАНЕ С КРАЙЦЕРА „НАДЕЖДА”

През есента на 1899 г. учениците от III курс са изпратени от Русе във Варна в рамките на предстоящото преместване на Машинното училище. През 1900 г. цялото Машинно училище се премества в гр. Варна на Черно море. В „Програма за унтер-офицерската морска школа при флотилията и морската част“, която се отнася за „категорията машинисти“ през III година от срока на обучение под точка 2 е включен предмет „Парни машини“ [3].

Изучават се: „Парни машини, устройство на парните машини, техните части и принадлежности, подробно описание на машините и частите им, тяхното предназначение и действие…Устройство на фундаментите и рамите на машините. Теория на парата, нейното действие в машините и подразделение на машините по начин, как парата работи в тях. Подразделение на машините по двигателната материя, употребима да ги поставя в действие. Охлаждане на парата, негово предназначение и апаратите за охлаждане с тяхното описание и устройство, така и частите им…Подробно описание устройството на котлите, техните части и принадлежности, тяхното предназначение и действие…Гребните колела, гребният винт и название техните части, устройството им и предназначението им. Дейдвудна тръба и устройството й [4].“

Първите четирима ученици от III курс, сред които е и Яни Костов са командировани на крайцера „Надежда”. Корабът трябва да отплава на 28 април 1900 г. за Русия, за да вземе участие в церемонията по освещаването на броненосеца „Ростиславъ” (в Николаев) и паметника на Екатерина II (в Одеса), както и да бъде вдигнат на док в Севастопол за почистване и боядисване. Плаването продължава около месец, а „Надежда” посещава Одеса, Николаев, отново Одеса, Севастопол, Ялта, Трапезунд, Синоп и се завръща във Варна.

ПРАКТИКА НА РАЗЛИЧНИ ПАРАХОДИ

Продължителността на плаването е причина за закъснението на занятията в Машинното училище с един месец и учениците от III курс сдават изпитите си едва през юли 1900 г.

На 16 юли с.г. излиза заповед по флота, с която те са произведени „ученици машинисти I р.” (мл. подофицери) и са командировани на практика на различни параходи. Яни Костов е командирован на параходната яхта „Александръ I”, където преминава двегодишната практика.

На 3 август 1902 г. (един месец след завършването на пълния курс на Машинното училище) той постъпва на свръхсрочна служба като старши машинист на параходната яхта „Крумъ” от Дунавската флотилия.

На 16 юли 1904 г. е уволнен по болест, която придобива при изпълнение на служебните си задължения. Впоследствие е пенсиониран, но се отказва от пенсия, защото е още млад и смята за обидно да я получава.

В периода 1 декември 1904 г. – 15 ноември 1908 г. е I механик на парахода „Борисъ” на река Дунав.

На 8 декември 1908 г. постъпва като I механик и капитан на парахода „Янтра”, изпълнява и двете длъжности и служи на него до 15 февруари 1913 г. Веднага след това е назначен за инспектор (техник-механик по контрола на парните котли) в Министерството на търговията, промишлеността и труда.

За тези и други интересни факти от биографията на Яни Костов можете да научите в том 2 от поредицата "Българските кораби", озаглавен "Колубарският капан и България или Дунавската част в Първата световна война". Най-новата книга на издателство "Еър груп 2000" ЕООД е под печат и в близко бъдеще ще зарадва любителите на морско-историческата литература.

Литература и бележки:

[1] Петрова, Деница. „Re: Yani Kostov.“ Кореспонденция, изпратена по електронна поща (e-mail) до Калоян Панчелиев. 07.03.2017. Авторите благодарят на д-р Деница Петрова, директор на Исторически музей – Оряхово за предоставените биографични данни за Яни Костов Янев.

[2] Последователните списъци на випуските от Морското училище през 50 годишното му съществуване. // Юбилеен сборник за 50 годишната дейност на Морското Училище 1881 – 1931 г., 1931, Официален отдел: с. 128-170.

[3] Програма за унтер-офицерската морска школа при флотилията и морската част към заповед по Военното ведомство № 498 от 1892 г. // Юбилеен сборник за 50 годишната дейност на Морското Училище 1881 – 1931 г., 1931, Официален отдел: с. 65.

[4] Пак там, с. 71.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка