Горещи новини
- ГАЛЕРИЯ - ОТКРИХА ПАМЕТНА ПЛОЧА ПРИ САМОЛЕТ МИГ–21 В РАВНЕЦ
- Нетаняху: Израел има право да отговори на иранската атака
- /ВИДЕО/: Депутат от Радата призова Украйна да започне военни действия срещу Беларус
- ГИГАНТИ ОТ ПЯСЪК 2024: ФЕСТИВАЛЪТ НА ПЯСЪЧНИТЕ ФИГУРИ В БУРГАС (ЧАСТ 2)
- Нетаняху: Израел ще спечели без помощта на онези, които говорят за оръжейно ембарго
- Макрон призова за прекратяване доставките на оръжия за Израел
- Центърът за подготовка на специалисти – Сливен чества своя празник и 74-тата годишнина от връчване на бойното знаме
- БТА: Посланикът ни в Лондон връчи акредитивните си писма като постоянен представител на България в Международната морска организация
- С катамаран от Бургас до Истанбул и обратно, бъдете сред първите пасажери следващата седмица
- Президентът Радев към младите военни лекари от випуск-2024: Вие сте стожер на високата хуманност и проява на решителност в най-критичните ситуации
Морска историческа хроника № 97
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
В брой № 75 на рубриката „Морска историческа хроника“ отворихме темата за предисторията на параходните баркаси „Бавария“, „Мотала“, „Фардингъ“ и
„Ракета“.
Тогава отбелязахме, че най-ранните данни, с които разполагаме за първите три от катерите („Бавария“, „Мотала“ и „Фардингъ“) са съгласно служебни списъци от 1888 г., цитирани от Ради Боев или пряко сили 12 години след предполагаемото им построяване през 1876 г. в Англия [1].
Доколко може да се вярва на тези списъци? По-долу предоставяме на нашите читатели алтернативна гледна точка от три различни източника
ПЪРВИ
В. Чубинский, който е автор на най-сериозното изследване за действията на руските моряци на Черно море и р. Дунав по време на Руско-турската война (1877 – 1878 г.) е пределно лаконичен, но достатъчно ясен и категоричен: „От предадените [през 1879 г. на Княжество България] 7 параходни катера, 3 принадлежали на морското [ведомство], а 4 били от доставените на Дунава [общо] 10 невски [катери] на сухопътното [ведомство]“ [2].
ВТОРИ
Според руския учен В. Д. Конобеев сред плавателните съдове, предадени на Княжество България от Русия на р. Дунав през 1879 г. влизат и шест параходни катера.
Четири от катерите („Ракета“, „Фердикс“, „Мотала“ и „Бавария“) принадлежали на Инженерното управление на руската армия, посочва Конобеев.
Други два („Птичка“ и „Олафчик“) – на морското министерство. [Всички] тези катери са доставени на р. Дунав от р. Нева по железницата, уточнява авторът [3].
…И ТРЕТИ
В своята енциклопедия на речния флот руският изследовател И. И. Черников съобщава, че към момента на влизането на България в Първата световна война страната разполага с малобройна и слаба речна флотилия, в чиито състав служат и стражевите катери „Борис“ и „Стефан Караджа“.
Те са построени още през 1876 г. в Швеция по поръчка на Главното инженерно управление на Русия като параходни катери „Бавария“ и „Мотала“, уточнява Черников [4].
Параходният катер "Стефанъ Караджа" според Приказ № 199 от 1887 г. или "Ст. Караджа" според Обявление № 2199 от 1939 г. за продажба на плавателни съдове. Снимка Централен фотоархив на Министерството на отбраната
От направения преглед на трите източника установяваме следното:
1.Четирите параходни катера („Ракета“, „Фердикс“ или „Фардинг“, „Мотала“ и „Бавария“) са свързани с Инженерното управление, а не с руския флот;
2. Същите са част от по-голяма група от 10 катера, които са свързани под някаква форма с р. Нева (наречени са „невски“ и са доставени от р. Нева);
3.Поне два от тях („Бавария“ и „Мотала“) са построени в Швеция през 1876 г., а не в Англия и съответно към момента на предаването им на Княжество България през 1879 г. определено не са стари плавателни съдове.
В следващите броеве на рубриката „Морска историческа хроника“ ще имаме предизвикателната задача да установим дали данните на Чубинский, Конобеев и Черников са верни.
Защото в статия, посветена на 60-та годишнина от създаването на Дунавската флотилия Сава Иванов отбелязва: "Параходните катери "Ракета", "Бавария", "Фардингъ", "Мотала", "Олафчикъ", "Варна" и "Птичка" бяха също доста стари..." [5]
За целта ще извършим критичен прочит и анализ на серия от документи във връзка с поръчването на 10 парахода (или параходни баркаси) за р. Дунав в рамките на голям транспортен проект с международно участие, реализиран частично през Руско-турската война (1877-1878 г.).
В проекта под различна форма участват представители на руското императорско семейство, Инженерното управление, няколко от най-влиятелните предприемачи на Севера през XIX век, френска и шведска корабостроителница, както и едно финландско корабоплавателно дружество.
Доколкото вече сме разказвали за този грандиозен проект във връзка с параходите "Горни-Студенъ" и "Породимъ" тук ще си припомним съвсем накратко за него.
ДА СИ ПРИПОМНИМ...
След превземането на крепостта Никопол на 4 (16) юли 1877 г. от руските войски през Освободителната война (1877-1878 г.) тук пристига руският банкер, индустриалец и предприемач Самуил Соломонович Поляков.
Той разговаря с Великия княз Николай Николаевич и му представя доклад за незадоволителното състояние на превозите и съобщенията в тила на руската армия (т.е. на територията на днешна Румъния).
Самуил Поляков получава подкрепата и разрешението на руския двор за строителството на военна железопътна линия от Бендер до Галац.
Срокът за завършването й е октомври 1877 г. В допълнение на Поляков е възложено и създаването и организацията на първата транспортна (фериботна) линия между бреговете на река Дунав.
Построяването й е крайно необходимо, защото според оценките на Инженерното ведомство съществуващите мостове на реката няма да издържат на силния ледоход през зимата.
В проведените разговори с руския двор е обсъдена възможността за бъдещата линия да бъдат поръчани кораби, които освен за военни транспортни цели да се използват и за превоз на пътници, поща и малки товари в условия на ледоход и високи води.
В началото на август 1877 г. е прието и предложението на Поляков за изграждането на транспортна връзка между Гюргево и Никопол в две части: военна железопътна линия по румънския бряг от Гюргево до района на с. Ислаз и корабна линия до Никопол на българския бряг.
В плановете на индустриалеца е включено и продължаване на железопътната линия от Никопол до Стара Планина т.е. на територията на днешна България. Решено е плавателните съдове за първата транспортна линия на река Дунав да бъдат общо седемнадесет (5 големи парахода, 10 малки парахода и 2 баржи).
Впоследствие предложението на Поляков е коригирано съобразно необходимостите на руската армия и следвоенните перспективи: корабната линия трябва да свързва Свищов и Зимнич, а броят на баржите се увеличава с още две.
„Парен катер „Любен Каравелов”, бивш „Фардинг”, подарен през 1879 г., участвал в Балканската война през 1912 г., изваден и преустроен след потопяването му през 1913 г., бракуван през 1915 г.” (фотография № III-6088 от Централния фотоархив на Министерството на отбраната)
ИСТОРИЯ БЕЗ АНАЛОГ
На нашите читатели вече е добре известно, че петте големи парахода, предназначени за първата транспортна линия на река Дунав всъщност са "Брестовицъ", "Абланова", "Горни-Студенъ", "Боготъ" и "Породимъ", а баржите - "Зимница" и "Петрошани".
Тяхната история разказахме в монографията "Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот", издадена през 2016 г.
История без аналог за един от най-големите военни трансфери на европейския континент, осъществен от Русия през XIX век с превозването по железницата на разстояние над 2000 км от Париж до гр. Рени на р. Дунав в разглобен вид на 5 парахода, два от които българските "Горни-Студенъ" и "Породимъ" от 1879 г.
"Ракета", "Бавария", "Фардингъ" и "Мотала"/"Мотало" са четири от десетте по-малки парахода, поръчани в рамките на същия проект на Поляков и предназначени за първата транспортна линия на река Дунав, подобно на "Брестовицъ", "Абланова", "Горни-Студенъ", "Боготъ" и "Породимъ".
Като модел за първата транспортна линия на река Дунав между Свищов и Зимнич е използвана системата на речните параходни съобщения на река Нева в Санкт Петербург.
Нашият разказ за удивителната предистория на "Ракета", "Бавария", "Фардингъ" и "Мотала"/"Мотало" ще продължи в следващите броеве на рубриката "Морска историческа хроника".
Литература и бележки:
[1] Боев, Р. Военния флот на България 1879 - 1900. София, 1969. с. 19.
[2] Чубинский, В. Об участии моряков в войне с Турциею. 1877-1878 гг. С. Петербург. с. 111.
[3] Конобеев, В. Д. К вопросу о передаче Болгарии в 1879 г. русских судов Дунайской флотилии. // Институт Славяноведения. Краткие сообщения, № 9. Москва, 1952. с. 20.
[4] Черников, И. Энциклопедия речного флота. Москва, 2004. с. 527.
[5] Иванов, Сава. По случай 60 годишнината на Дунавската на Негово Величество флотилия. // Морски сговор, 1939, № 7, с. 128.
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
В брой № 75 на рубриката „Морска историческа хроника“ отворихме темата за предисторията на параходните баркаси „Бавария“, „Мотала“, „Фардингъ“ и
„Ракета“.
Тогава отбелязахме, че най-ранните данни, с които разполагаме за първите три от катерите („Бавария“, „Мотала“ и „Фардингъ“) са съгласно служебни списъци от 1888 г., цитирани от Ради Боев или пряко сили 12 години след предполагаемото им построяване през 1876 г. в Англия [1].
Доколко може да се вярва на тези списъци? По-долу предоставяме на нашите читатели алтернативна гледна точка от три различни източника
ПЪРВИ
В. Чубинский, който е автор на най-сериозното изследване за действията на руските моряци на Черно море и р. Дунав по време на Руско-турската война (1877 – 1878 г.) е пределно лаконичен, но достатъчно ясен и категоричен: „От предадените [през 1879 г. на Княжество България] 7 параходни катера, 3 принадлежали на морското [ведомство], а 4 били от доставените на Дунава [общо] 10 невски [катери] на сухопътното [ведомство]“ [2].
ВТОРИ
Според руския учен В. Д. Конобеев сред плавателните съдове, предадени на Княжество България от Русия на р. Дунав през 1879 г. влизат и шест параходни катера.
Четири от катерите („Ракета“, „Фердикс“, „Мотала“ и „Бавария“) принадлежали на Инженерното управление на руската армия, посочва Конобеев.
Други два („Птичка“ и „Олафчик“) – на морското министерство. [Всички] тези катери са доставени на р. Дунав от р. Нева по железницата, уточнява авторът [3].
…И ТРЕТИ
В своята енциклопедия на речния флот руският изследовател И. И. Черников съобщава, че към момента на влизането на България в Първата световна война страната разполага с малобройна и слаба речна флотилия, в чиито състав служат и стражевите катери „Борис“ и „Стефан Караджа“.
Те са построени още през 1876 г. в Швеция по поръчка на Главното инженерно управление на Русия като параходни катери „Бавария“ и „Мотала“, уточнява Черников [4].
Параходният катер "Стефанъ Караджа" според Приказ № 199 от 1887 г. или "Ст. Караджа" според Обявление № 2199 от 1939 г. за продажба на плавателни съдове. Снимка Централен фотоархив на Министерството на отбраната
От направения преглед на трите източника установяваме следното:
1.Четирите параходни катера („Ракета“, „Фердикс“ или „Фардинг“, „Мотала“ и „Бавария“) са свързани с Инженерното управление, а не с руския флот;
2. Същите са част от по-голяма група от 10 катера, които са свързани под някаква форма с р. Нева (наречени са „невски“ и са доставени от р. Нева);
3.Поне два от тях („Бавария“ и „Мотала“) са построени в Швеция през 1876 г., а не в Англия и съответно към момента на предаването им на Княжество България през 1879 г. определено не са стари плавателни съдове.
В следващите броеве на рубриката „Морска историческа хроника“ ще имаме предизвикателната задача да установим дали данните на Чубинский, Конобеев и Черников са верни.
Защото в статия, посветена на 60-та годишнина от създаването на Дунавската флотилия Сава Иванов отбелязва: "Параходните катери "Ракета", "Бавария", "Фардингъ", "Мотала", "Олафчикъ", "Варна" и "Птичка" бяха също доста стари..." [5]
За целта ще извършим критичен прочит и анализ на серия от документи във връзка с поръчването на 10 парахода (или параходни баркаси) за р. Дунав в рамките на голям транспортен проект с международно участие, реализиран частично през Руско-турската война (1877-1878 г.).
В проекта под различна форма участват представители на руското императорско семейство, Инженерното управление, няколко от най-влиятелните предприемачи на Севера през XIX век, френска и шведска корабостроителница, както и едно финландско корабоплавателно дружество.
Доколкото вече сме разказвали за този грандиозен проект във връзка с параходите "Горни-Студенъ" и "Породимъ" тук ще си припомним съвсем накратко за него.
ДА СИ ПРИПОМНИМ...
След превземането на крепостта Никопол на 4 (16) юли 1877 г. от руските войски през Освободителната война (1877-1878 г.) тук пристига руският банкер, индустриалец и предприемач Самуил Соломонович Поляков.
Той разговаря с Великия княз Николай Николаевич и му представя доклад за незадоволителното състояние на превозите и съобщенията в тила на руската армия (т.е. на територията на днешна Румъния).
Самуил Поляков получава подкрепата и разрешението на руския двор за строителството на военна железопътна линия от Бендер до Галац.
Срокът за завършването й е октомври 1877 г. В допълнение на Поляков е възложено и създаването и организацията на първата транспортна (фериботна) линия между бреговете на река Дунав.
Построяването й е крайно необходимо, защото според оценките на Инженерното ведомство съществуващите мостове на реката няма да издържат на силния ледоход през зимата.
В проведените разговори с руския двор е обсъдена възможността за бъдещата линия да бъдат поръчани кораби, които освен за военни транспортни цели да се използват и за превоз на пътници, поща и малки товари в условия на ледоход и високи води.
В началото на август 1877 г. е прието и предложението на Поляков за изграждането на транспортна връзка между Гюргево и Никопол в две части: военна железопътна линия по румънския бряг от Гюргево до района на с. Ислаз и корабна линия до Никопол на българския бряг.
В плановете на индустриалеца е включено и продължаване на железопътната линия от Никопол до Стара Планина т.е. на територията на днешна България. Решено е плавателните съдове за първата транспортна линия на река Дунав да бъдат общо седемнадесет (5 големи парахода, 10 малки парахода и 2 баржи).
Впоследствие предложението на Поляков е коригирано съобразно необходимостите на руската армия и следвоенните перспективи: корабната линия трябва да свързва Свищов и Зимнич, а броят на баржите се увеличава с още две.
„Парен катер „Любен Каравелов”, бивш „Фардинг”, подарен през 1879 г., участвал в Балканската война през 1912 г., изваден и преустроен след потопяването му през 1913 г., бракуван през 1915 г.” (фотография № III-6088 от Централния фотоархив на Министерството на отбраната)
ИСТОРИЯ БЕЗ АНАЛОГ
На нашите читатели вече е добре известно, че петте големи парахода, предназначени за първата транспортна линия на река Дунав всъщност са "Брестовицъ", "Абланова", "Горни-Студенъ", "Боготъ" и "Породимъ", а баржите - "Зимница" и "Петрошани".
Тяхната история разказахме в монографията "Кралят на железниците Самуил Поляков и неговият флот", издадена през 2016 г.
История без аналог за един от най-големите военни трансфери на европейския континент, осъществен от Русия през XIX век с превозването по железницата на разстояние над 2000 км от Париж до гр. Рени на р. Дунав в разглобен вид на 5 парахода, два от които българските "Горни-Студенъ" и "Породимъ" от 1879 г.
"Ракета", "Бавария", "Фардингъ" и "Мотала"/"Мотало" са четири от десетте по-малки парахода, поръчани в рамките на същия проект на Поляков и предназначени за първата транспортна линия на река Дунав, подобно на "Брестовицъ", "Абланова", "Горни-Студенъ", "Боготъ" и "Породимъ".
Като модел за първата транспортна линия на река Дунав между Свищов и Зимнич е използвана системата на речните параходни съобщения на река Нева в Санкт Петербург.
Нашият разказ за удивителната предистория на "Ракета", "Бавария", "Фардингъ" и "Мотала"/"Мотало" ще продължи в следващите броеве на рубриката "Морска историческа хроника".
Литература и бележки:
[1] Боев, Р. Военния флот на България 1879 - 1900. София, 1969. с. 19.
[2] Чубинский, В. Об участии моряков в войне с Турциею. 1877-1878 гг. С. Петербург. с. 111.
[3] Конобеев, В. Д. К вопросу о передаче Болгарии в 1879 г. русских судов Дунайской флотилии. // Институт Славяноведения. Краткие сообщения, № 9. Москва, 1952. с. 20.
[4] Черников, И. Энциклопедия речного флота. Москва, 2004. с. 527.
[5] Иванов, Сава. По случай 60 годишнината на Дунавската на Негово Величество флотилия. // Морски сговор, 1939, № 7, с. 128.
Други публикации
Напиши коментар