Горещи новини
- Падналият на територията на Латвия руски дрон е бил оборудван с експлозиви
- Бойни катери и системи за ПВО: Швеция с нов пакет от помощ за Украйна на стойност 400 милиона евро
- ФОТОФАКТ: о.з. полк. Владо Пампоров получи картина с любимия му борд 211 на МиГ-23 за своя 75-и рожден ден
- Специализирани екипи от 3-о бригадно командване и на НВУ „Васил Левски” унищожиха невзривени боеприпаси
- The Economist: има заплаха от обкръжаване на ВСУ в Курахово
- „Испански пилот можеше да свали изтребител руско производство“: тренировъчен бой на Eurofighter с индийски Су-30МКИ
- ISW анализира как Русия може да плати на Иран за ракетите
- Анализатори прогнозират как и кога Русия ще използва иранските ракети
- ISW за изявленията на шефа на ЦРУ относно ядрените заплахи на Кремъл
- ГЩ, Украйна:Унищожени са още 1150 руски бойци за денонощие
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
Наскоро издателство "Еър груп 2000" ЕООД зарадва почитателите на морско-историческата литература с Книга 1 от Том 2 на поредицата "Българските кораби", озаглавена "Дунавската част в Първата световна война. Колубарският капан".
Тя излезе от печат символично на 31 юли т.г. или датата, която е приета за Ден първи на Дунавската флотилия и Морска част на Княжество България (по стар стил).
В настоящата публикация предлагаме на нашите читатели кратко встъпление към темата за Колубарската (или Сувоборска) битка между армиите на Австро-Унгария и Сърбия в периода ноември-декември 1914 г. и нейното отражение върху инициативата на България за придобиването на параходи и шлепове, с които да бъдат превозени военни материали от Будапеща до Русе по река Дунав
КОЛУБАРСКИЯТ КАПАН
е другото име на Голямата война за многострадалното ни Отечество. В историята серията от сражения, водени на фронт от над 200 км между армиите на Австро-Унгария и Сърбия в периода ноември-декември 1914 г. остава под събирателното име Колубарска (или Сувоборска) битка.
Тя завършва с решителната победа на сръбската армия и то в момент, когато политиците в Берлин, Виена и София очакват точно обратното - капитулацията на Кралство Сърбия.
В същото време България се опитва да придобие три парахода и четири шлепа и да превози с тях военни материали от Будапеща до Русе по река Дунав.
Получава се така, че българските оръжейни транспорти се спускат на юг по река Дунав срещу отстъпващата австро-унгарска армия и настъпващите победоносно сръбски войски.
Превозите на военни материали със закупените/наетите от България параходи се затрудняват не само от неочакваните сръбски успехи срещу Австро-Унгария, но и от възможността същите да бъдат застрашени в посока от сръбското дунавско крайбрежие чрез артилерийски огън, взривове, разрушаване на мостове и съоръжения с цел възпрепятстване на корабоплаването.
ДА ЗАСТАНЕШ СРЕЩУ РУСКИЯ ИМПЕРАТОР
Победите над австро-унгарската армия и възвръщането на Белград в края на ноември и началото на декември 1914 г. дават високо самочувствие на сърбите.
За броени часове българските оръжейни транспорти по река Дунав попадат във фокуса на общественото внимание и световната дипломация.
България е замесена във взривоопасна международна ситуация, която произтича от противопоставяне на високо дипломатическо и политическо ниво.
Срещу българския министър председател д-р Васил Радославов застават руският император Николай II, сръбският министър-председател Никола Пашич и правителствата на Великобритания и Франция...
Параходите "Симеонъ Великий", "Крумъ" и "Александръ I" в канала при остров Чифтелер край Видин. Фотографията има илюстративен характер и е обвързана с Глава I от книгата "Колубарският капан и България". Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната
ГИБЕЛНИЯТ ГНЯВ НА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ И ФРАНЦИЯ
Започва нашето интригуващо и предизвикателно пътешествие в света на героите и корабите от Дунавската част през Първата световна война!
Още в началото на повествованието ще се сблъскаме с "оня гибелен гняв" на Великобритания и Франция, умело подклаждан от Сърбия и Русия, които блокират всички опити на България да придобие параходи, шлепове и военни материали по река Дунав през 1914 г.
ЕДИН РОДОЛЮБИВ ПОРИВ
Ще усетим родолюбивия порив на незаслужено забравения ученик-машинист Яни Костов и неговата доброволческа команда, които участват в пленяването на парахода „Тереза“ в Бекет, ще се впуснем в приключения със Сократ Панайотов и неговия параход „Борисъ“ и ще представим флота на Захарната фабрика в Русе.
ЗА УСТРЕМА НА БАЙ КОЛЬО ОТ СЕЛО ЦИБЪР ДО ГОРНИЯ ДУНАВ
Ще се срещнем със забележителния предприемач и щедър дарител Никола Алтимирски, несправедливо набеден за народен грабител и мародер и ще го последваме от театралната трупа в Плевен през устрема на неговото параходство от село Цибър до Горния Дунав, ще проследим историята на малкото реморкьорче „Ида“ и премеждията на неговия собственик Йосиф Пинкас в голямата политическа игра.
ПОДЛОСТТА НА РУМЪНЦИТЕ. ПРИЗРАЧНИЯТ КОРАБ "ЦАР ФЕРДИНАНД"
По-нататък ще видим как румънците подло задържат част от българските кораби, изпратени за зимовка на остров Мокан, ще разкажем за речните труженици или ролята на понтонния парк във войната и ще влезем в ролята на дунавски следотърсачи в опит да разрешим загадките с призрачния параход и шлеп „Царь Фердинандъ“, както и неизвестните чамове и гемии.
РАЗГРАБВАНЕТО НА ПАРАХОДНОТО ДРУЖЕСТВО "ДУНАВ"
Ще се докоснем до трагични моменти като взривяването на шлеповете „Анверсъ I“ и „Вардаръ“ и ще станем свидетели на несправедливото разграбване на Царското българско параходно дружество „Дунав“.
Ще изпием горчивата чаша до дъно, за да разберем, че Голямата война сама по себе си се превръща в един трагичен Колубарски капан за България.
Увлечено във вихъра на събитията и замаяно от първоначалните военни успехи на Германия българското правителство начело с д-р Радославов отказва да научи своя урок от декември 1914 г., когато страната ни не получава нито кораби, нито военни материали по река Дунав.
ФИНАЛЪТ Е ТЪЖЕН, НО ПРАВДИВ И ИСТИНСКИ:
до края на Първата световна война България не намира адекватен политически инструмент да се противопостави на четворната комбинация - пазителките на световния ред Великобритания и Франция, насъскани от Сърбия и някогашната Освободителка Русия. Една гибелна комбинация, реализирана успешно в ущърб на родината ни още през 1914 г., десет месеца преди да влезем официално във войната.
Но в мрака проблясва и светлина. В края на нашия разказ ще отбележим приноса на българските военни моряци, които изпълниха достойно своя дълг през Голямата война!
Очаквайте Книга 2 от Том II на поредицата "Българските кораби" - "Дунавската част в Първата световна война. Сила и мощ, чест и достойнство".
Наскоро издателство "Еър груп 2000" ЕООД зарадва почитателите на морско-историческата литература с Книга 1 от Том 2 на поредицата "Българските кораби", озаглавена "Дунавската част в Първата световна война. Колубарският капан".
Тя излезе от печат символично на 31 юли т.г. или датата, която е приета за Ден първи на Дунавската флотилия и Морска част на Княжество България (по стар стил).
В настоящата публикация предлагаме на нашите читатели кратко встъпление към темата за Колубарската (или Сувоборска) битка между армиите на Австро-Унгария и Сърбия в периода ноември-декември 1914 г. и нейното отражение върху инициативата на България за придобиването на параходи и шлепове, с които да бъдат превозени военни материали от Будапеща до Русе по река Дунав
КОЛУБАРСКИЯТ КАПАН
е другото име на Голямата война за многострадалното ни Отечество. В историята серията от сражения, водени на фронт от над 200 км между армиите на Австро-Унгария и Сърбия в периода ноември-декември 1914 г. остава под събирателното име Колубарска (или Сувоборска) битка.
Тя завършва с решителната победа на сръбската армия и то в момент, когато политиците в Берлин, Виена и София очакват точно обратното - капитулацията на Кралство Сърбия.
В същото време България се опитва да придобие три парахода и четири шлепа и да превози с тях военни материали от Будапеща до Русе по река Дунав.
Получава се така, че българските оръжейни транспорти се спускат на юг по река Дунав срещу отстъпващата австро-унгарска армия и настъпващите победоносно сръбски войски.
Превозите на военни материали със закупените/наетите от България параходи се затрудняват не само от неочакваните сръбски успехи срещу Австро-Унгария, но и от възможността същите да бъдат застрашени в посока от сръбското дунавско крайбрежие чрез артилерийски огън, взривове, разрушаване на мостове и съоръжения с цел възпрепятстване на корабоплаването.
ДА ЗАСТАНЕШ СРЕЩУ РУСКИЯ ИМПЕРАТОР
Победите над австро-унгарската армия и възвръщането на Белград в края на ноември и началото на декември 1914 г. дават високо самочувствие на сърбите.
За броени часове българските оръжейни транспорти по река Дунав попадат във фокуса на общественото внимание и световната дипломация.
България е замесена във взривоопасна международна ситуация, която произтича от противопоставяне на високо дипломатическо и политическо ниво.
Срещу българския министър председател д-р Васил Радославов застават руският император Николай II, сръбският министър-председател Никола Пашич и правителствата на Великобритания и Франция...
Параходите "Симеонъ Великий", "Крумъ" и "Александръ I" в канала при остров Чифтелер край Видин. Фотографията има илюстративен характер и е обвързана с Глава I от книгата "Колубарският капан и България". Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната
ГИБЕЛНИЯТ ГНЯВ НА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ И ФРАНЦИЯ
Започва нашето интригуващо и предизвикателно пътешествие в света на героите и корабите от Дунавската част през Първата световна война!
Още в началото на повествованието ще се сблъскаме с "оня гибелен гняв" на Великобритания и Франция, умело подклаждан от Сърбия и Русия, които блокират всички опити на България да придобие параходи, шлепове и военни материали по река Дунав през 1914 г.
ЕДИН РОДОЛЮБИВ ПОРИВ
Ще усетим родолюбивия порив на незаслужено забравения ученик-машинист Яни Костов и неговата доброволческа команда, които участват в пленяването на парахода „Тереза“ в Бекет, ще се впуснем в приключения със Сократ Панайотов и неговия параход „Борисъ“ и ще представим флота на Захарната фабрика в Русе.
ЗА УСТРЕМА НА БАЙ КОЛЬО ОТ СЕЛО ЦИБЪР ДО ГОРНИЯ ДУНАВ
Ще се срещнем със забележителния предприемач и щедър дарител Никола Алтимирски, несправедливо набеден за народен грабител и мародер и ще го последваме от театралната трупа в Плевен през устрема на неговото параходство от село Цибър до Горния Дунав, ще проследим историята на малкото реморкьорче „Ида“ и премеждията на неговия собственик Йосиф Пинкас в голямата политическа игра.
ПОДЛОСТТА НА РУМЪНЦИТЕ. ПРИЗРАЧНИЯТ КОРАБ "ЦАР ФЕРДИНАНД"
По-нататък ще видим как румънците подло задържат част от българските кораби, изпратени за зимовка на остров Мокан, ще разкажем за речните труженици или ролята на понтонния парк във войната и ще влезем в ролята на дунавски следотърсачи в опит да разрешим загадките с призрачния параход и шлеп „Царь Фердинандъ“, както и неизвестните чамове и гемии.
РАЗГРАБВАНЕТО НА ПАРАХОДНОТО ДРУЖЕСТВО "ДУНАВ"
Ще се докоснем до трагични моменти като взривяването на шлеповете „Анверсъ I“ и „Вардаръ“ и ще станем свидетели на несправедливото разграбване на Царското българско параходно дружество „Дунав“.
Ще изпием горчивата чаша до дъно, за да разберем, че Голямата война сама по себе си се превръща в един трагичен Колубарски капан за България.
Увлечено във вихъра на събитията и замаяно от първоначалните военни успехи на Германия българското правителство начело с д-р Радославов отказва да научи своя урок от декември 1914 г., когато страната ни не получава нито кораби, нито военни материали по река Дунав.
ФИНАЛЪТ Е ТЪЖЕН, НО ПРАВДИВ И ИСТИНСКИ:
до края на Първата световна война България не намира адекватен политически инструмент да се противопостави на четворната комбинация - пазителките на световния ред Великобритания и Франция, насъскани от Сърбия и някогашната Освободителка Русия. Една гибелна комбинация, реализирана успешно в ущърб на родината ни още през 1914 г., десет месеца преди да влезем официално във войната.
Но в мрака проблясва и светлина. В края на нашия разказ ще отбележим приноса на българските военни моряци, които изпълниха достойно своя дълг през Голямата война!
Очаквайте Книга 2 от Том II на поредицата "Българските кораби" - "Дунавската част в Първата световна война. Сила и мощ, чест и достойнство".
Други публикации
Напиши коментар