Горещи новини
- Венецуела поиска политическа подкрепа от Иран на фона на заплахите на САЩ
- O Globo: Държавният дълг на САЩ при управлението на Тръмп може да достигне $55 трилиона
- The Watchers: При свлачище в Индонезия загинаха 11 души, 12 са в неизвестност
- /ВИДЕО/: Буря отнесе кораб в морето и преобърна втори в Мурманска област
- ERT-news: Атина е под строга блокада, заради посещението на Зеленски забраниха всички публични събирания
- В Британия 14 000 мигранти-престъпници избегнаха съдебен процес благодарение на разкаяние
- МО РФ: Руските сили за ПВО през нощта прихванаха 57 украински дрона
- Bloomberg: Китайски кораби навлязоха в японски териториални води
- /ВИДЕО/: Най-малко 100 полицаи бяха ранени по време на марш на „Поколение Z“ в Мексико
- В Германия обсъждат баланса между дронове и бронирана техника
Д-р Калоян Панчелиев, Преслав Панчелиев
На 27 септември т.г. в брой № 113 на рубриката "Морска историческа хроника" разказахме на читателите на Pan.bg за "Ученикъ" или новонаправеният катер за Машинното училище (1903 - 1904 г.).
С цел да подкрепим нашия разказ с данни и факти тогава използвахме един списък на плавателните съдове от българския военен флот, публикуван в изданието „Българската армия при възшествието на Негово Негово Царско Височество Княза на Българския Престол и днес двадесет-годишнината от царуването му“ (1907 г.).
Във въпросния списък катерът "Ученикъ" е включен под № 7. Освен него обаче в списъка са включени и други интересни плавателни съдове. Под № 1 например откриваме учебния крейсер "Надежда" с катер "Люба".
Доколкото катер с подобно наименование е неизвестен за широката публика ние се изправяме пред предизвикателната задача да поставим въпроса кой е той и какво знаем за него?
ПО СЛЕДИТЕ НА ЕДНА ФОТОГРАФИЯ
Наличието на парен катер на учебния крайцер "Надежда" може да бъде установено от фотография на модела на кораба, публикувана в брой 2 на американското списание Warship International през 1973 г. [1]
От текста към снимката на инж. Рене Грегер разбираме, че моделът на Nadezda (или Nadiejda) е изработен от френската корабостроителница, в която корабът е спуснат на вода през 1898 г.
В случая става дума за корабостроителницата "Сосиете аноним де Шантие & Ателие дьо ла Жиронд" (Societe anonyme des Chantiers et ateliers de la Gironde).
Колкото до парния катер той може да бъде ясно видян в района на димохода на учебния крайцер и по-точно под лодбалките, предназначени за вдигането и спускането му на вода.
Извадка от статията The Bulgarian Nadezda на инж. Рене Грегер, публикувана в брой 2 на списание Warship International през 1973 г.
В статия, посветена на 125 години от приемането на "Надежда" в строя на Черноморския флот авторът Атанас Панайотов потвърждава, че "корабът разполага с един парен катер, един баркас - дванадесеторка, и три по-малки гребни лодки" [2]
ИМЕТО МУ Е "ЛЮБА"
При всички положения катерът е част от инвентара на "Надежда" към 1907 г., защото съществуването му е надлежно отбелязано в изданието „Българската армия при възшествието на Негово Негово Царско Височество Княза на Българския Престол и днес двадесет-годишнината от царуването му“.
Нещо повече - в списъка с плавателни съдове от българския военен флот е посочено и наименованието на този катер - "Люба" [3].
На въпроса за предназначението на катера "Люба" ще посветим следваща публикация. Вероятно той е използван за представителни и учебни цели.
ПОТОПЯВАНЕТО НА КАТЕРА ПРЕЗ 1911 г.
Данни за него са налични поне до 1911 г., когато издаваният във Варна вестник "Светкавица" съобщава трагичната новина за потопяването му на 9 август с.г. в резултат на сблъсък между яхтата "Камчия" и крайцера "Надежда":
"На 9 този месец, яхта "Камчия", като е маневрирала около военния параход "Надежда", при един завой в пълен ход е ударила върху катера на "Надежда" и пресекла лявата страна на корпуса. Като видял персонала на катера тази авария нахвърлил се в морето и едва с една лодка е успял да се спаси, а катера моментално потънал"[4].
Дали това е физическият край на "Люба" или по-късно той е изваден, ремонтиран и отново влиза в строя ще покажат бъдещите проучвания.
Във всеки случай катерът фигурира в списък на плавателните съдове от българския военен флот, публикуван в справочника „Българската армия: кратък преглед на нейното историческо развитие“, издаден през 1914 г.[5]
Българският военен крейсер „Надежда“ в Ялтенския порт, Русия (снимка Централен военен архив на Министерството на отбраната)
Още един модел на учебния крайцер "Надежда" от изложбата "Флотилия в зала", проведена във Военноморския музей във Варна през 2018 г. Моделът е изработен от колектив корабомоделисти от Корабостроителен завод - Варна под ръководството на Н. Геров
Литература и бележки:
[1] The Bulgarian Nadezda // Warship International, Vol. 2, 1973, p. 183.
[2] Панайотов, Атанас. Първопроходецът: Учебният крайцер "Надежда". Armymedia.bg, публикувано на 17 ноември 2023
https://armymedia.bg/2023/11/17/%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D1%86%D1%8A%D1%82-%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B9%D1%86%D0%B5%D1%80-%D0%BD/
Последно посетен на 5 ноември 2025
[3] Българската армия при възшествието на Негово Царско Височество Княза на Българския Престол и днес двадесет-годишнината от царуването му. София, 1907. с. 93.
[4] Потопен катер // Светкавица, бр. 70, 13 август 1911 г. с. 3.
[5] Михлюзов, Н. Българската армия: кратък преглед на нейното историческо развитие. Пловдив, 1914. с. 186.
Други публикации
Напиши коментар


(0)


























