Горещи новини
- Wizz Air стана „Авиокомпания на годината“ на Международните награди AIR TRANSPORT AWARDS 2023
- Helsingin Sanomat: Украйна изпрати искане до Финландия за прехвърляне на изтребители през 2025 г.
- Министърът на отбраната Димитър Стоянов награди военнослужещи, участвали в спасителни дейности след земетресенията в Турция и Сирия
- Walla: Шефът на Генералния щаб на Израел предупреди Нетаняху за влошаващата се криза в армията
- ЗАМ.-МИНИСТЪРЪТ НА ОТБРАНАТА ТЕОДОРА ГЕНЧОВСКА ШЕ ОТКРИЕ ПЪРВАТА МЕЖДУНАРОДНА КУРСАНТСКА СЕДМИЦА ВЪВ ВВВУ „ГЕОРГИ БЕНКОВСКИ“
- Военновъздушното училище организира първа международна курсантска седмица
- МС разреши използване на кораби под чуждо знаме за изграждане на нова кейова стена за корабно място 28 в пристанищен терминал Бургас-запад (ГАЛЕРИЯ)
- Стартира процедурата за осигуряване на медицински хеликоптери за HEMS с екипажи
- Фрегата 42 “Верни” и базов миночистач 63 “Прибой” отплаваха за участие в румънското учение SEA SHIELD 2023
- Американският авионосен-десантен кораб USS America акостира във Филипините

МиГ-ове от различни типове стават основен боен самолет в арсенала на българските ВВС за няколко десетилетия. Едва през осемдесетте години хегемонията им е нарушена от самолетите на Сухой. А времето на Як-23 и МиГ-15/15бис е много трудно и сложно. “Студената война” е сковала Европа. Много е вероятно искри от Корея да подпалят и Балканите, където България е в обкръжението на страните от пакта “Анкара-Атинa-Белград”. НАТО подготвя една “сондажна” локална война срещу България, за да се види как ще реагира СССР в подобна обстановка. Благодарение на съветски разузнавач в най-високите етажи на британското разузнаване Сталин е информиран и той недвусмислено предупреждава до какво ще доведе подобен опит. Освен това вече на света е известно, че СССР притежава ядрено оръжие и носители за него.

Ген.Стоянов пред сваления турски самолет
Българските летци изтребители по новосъздадените летища, без елементарни битови удобства, в землянки, във фургони и на палатки, в леден студ и в зноен пек поддържат постоянна бойна готовност. Често се налага да излитат за прехващане на нахлуващи нарушители на въздушното ни пространство. Все още радарното покритие над страната е слабо, наличните радиолокационни станции са или останалите немски радари, или съветски от стари типове, с ниски технически характеристики.
По течението на река Марица “неидентифицирани” витлови самолети влитат на пределно малка височина и прехватът им е много труден. Тези “акции” не са нещо ново. Още на 9 февруари 1948 г. два турски изтребителя Spitfire нахлуват във въздушното пространство на страната на малка височина по южното черноморско крайбрежие.

Сваленият турски самолет - снимка архив Димитър Пенов
Посрещнати са от граничните постове с масиран огън на леко пехотно оръжие. В резултат и двата са свалени. Единият пада в морето и пилотът му загива. Вторият пада на 3 km южно от Созопол и пилотът му лейтенант Талят Юнки Юд се спасява. По-късно е върнат в родината си. Но това е дневен полет. Нощните нахлувания са много трудни за отблъскване.
Създават се земни постове за наблюдение и оповестяване по телефон и със сигнални ракети. Нервите са изопнати до крайност и затова понякога се стига до нежелани ситуации. Известният преди двадесетина години авиационен командир полковник Сава Нецов, тогава капитан, едва не е свален от нашата зенитна артилерия. При дадена тревога за нахлул чужд самолет капитан Нецов излита на прехват, а зенитчиците откриват бесен огън по неговия Як. И на капитан Нецов се налага да демонстрира майсторство в противозенитния маньовър. При излитане срещу нарушител в много сложни МТО загива един от най-опитните летци на реактивната ни авиация по това време, майор Спас Содев.
В нощта срещу националния празник на страната, 8 срещу 8 септември 1954 г., самолет нарушител нахлува във въздушното пространство на България. Той е прехванат от старши лейтенант Илия Еленски и унищожен. Нарушителят обаче пада на гръцка територия. Съседите гузно пазят мълчание, но във вестниците им се появяват некролози на летци, без официално да са съобщили за катастрофа. Два дни по-късно старши лейтенант Еленски отново прехваща нарушител и го прогонва от българското небе. (3)
За поддържане на висока готовност за реагиране в непредвидени ситуации на всяко летище са определени по четирима от най-добрите пилоти, които поддържат специален режим на подготовка (неограничен лимит за летене в сложни МТО и нощем, неограничено количество боеприпаси за тренировъчни стребли, дадени са им най-добрите според инженерите самолети и т.н. – Бел. авт.), но и специален режим на живот. Те могат да напускат района на летището само с личното разрешение на командира на дивизията. Често се налага да се излита по няколко пъти дневно.

(3) Историята с некролозите много напомня по-късни случаи, когато САЩ водят поредната война някъде по света, в която “нямат никакви загуби”. И тогава в американските средства за информация много често започват да се появяват съобщения за загинали при полети с леки самолети военни летци. Така стана и при последната им война срещу талибаните... – Бел. авт.
loading...
Други публикации
Напиши коментар