Вертолетите в българските ВВС

Pan.bg 18 юни 2011 | 11:40 views (9174) commentaries(0)
img По време на Втората световна война Германия и САЩ създават използваеми на бойното поле хеликоптери. В следвоенните години тяхното развитие е много динамично. Тези винтокрилни машини на руски се наричат вертолети, който термин е възприет по-късно и в българските ВВС.
През петдесетте и шестдесетте години вертолетите се налагат като незаменимо транспортно и бойно средство. Още войната в Корея го показва. Виетнамската война е връх в бойното използване на вертолета от страна на американските сили в Югоизточна Азия. Изводите карат стратезите от Варшавския договор да обърнат по-сериозно внимание на винтокрилите апарати, на които дотогава общо взето се гледа като на спомагателно средство. Съветските конструктори създават много мащини, неотстъпващи на американските, британските и френските вертолети.Започва масовото производство на Ми-2, който е даден и на полските самолетостроители, на Ми-8, един от най-добрите вертолети в този клас в света, на морския му вариант Ми-14. Двуроторните вертолети (съосна схема без опашно витло – Бел. авт.) на Камов, които в България са представени само от един Као-25 в морската ескадрила на летище “Чайка” и Ка-26 в селскостопанкската авиация (ССА), в Съветския съюз имат многобройни варианти на морски ловци на подводници.
В България вертолетите де появяват най-напред в Транспортния авиополк, към който през 1957 г. е създадена смесена ескадрила, вертолетното звено, на която е въоръжено с Ми-1 и Ми-4. По-късно през 1961 г. в Пловдив е сформиран Вертолетен авиополк, имащ отначало същата материална част, а по-късно преминал на реактивните Ми-8.
Появяват се и бойните вертолети Ми-24, мощно въоръжени и бронирани. Те също идват в България. Първоначално като отделна ескадрила във Вертолетния авиополк в Пловдив, а след няколко години са обособени в отделен авиополк бойни вертолети и са базирани на летище Стара Загора. По време на учения и демонстрации участието на бойните вертолети е едно от най-интересните зрелища за неавиационната публика.
След снемане от въоръжение на водосамолетите Arado Ar 196 “Акула” известно време България няма морска авиация. Но с появата на вертолетите у нас, на летище “Чайка” край Варна, помнещо още хидропланите на българските морски летци от Първата световна война, е създадена морска вертолетна ескадрила. Снабдени със специална апаратура за откриване на подводници и съответното въоръжение за борба с тях, вертолетите от летище “Чайка” са въздушни стражи на териториалните води на България.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка