Горещи новини
- МС разреши използване на кораби под чуждо знаме за изграждане на нова кейова стена за корабно място 28 в пристанищен терминал Бургас-запад (ГАЛЕРИЯ)
- Стартира процедурата за осигуряване на медицински хеликоптери за HEMS с екипажи
- Фрегата 42 “Верни” и базов миночистач 63 “Прибой” отплаваха за участие в румънското учение SEA SHIELD 2023
- Американският авионосен-десантен кораб USS America акостира във Филипините
- ВКС изстреляха ракета "Союз-2.1а" от космодрума Плесецк със сателит за МО на РФ /ВИДЕО/
- САЩ обявиха, че планират да назначат посланик за взаимодействие с опозицията в Беларус /ВИДЕО/
- /ВИДЕО/: Белият дом коментира плановете на Лондон да достави на Киев боеприпаси с обеднен уран
- /ВИДЕО/: Белият дом не вижда признаци, че Северна Корея може да използва ядрени оръжия срещу САЩ
- /ВИДЕО/: В САЩ коментираха развитието на отношенията между Русия и Китай
- Медведев заяви, че в Русия през 2023 г. ще произведат 1500 танка
- Две дивизии за ПВО, които включват освен изтребителните авиополкове, зенитно-ракетни бригади и радиотехнически поделения.
- Корпус фронтова авиация, в който има изтребителни и изтребително-бомбардировъчни авиополкове.
- Учебните авиополкове на ВНВВУ “Г.Бенковски” в Каменец, Долна Митрополия и Щръклево, ТРАП и разузнавателният авиополк са пряко подчинени на Щаба на ПВО и ВВС.
Изтребително-бомбардировъчната авиация първоначално има на въоръжение самолети МиГ-17. Този класически изтребител няма нужните качества за щурмови самолет. Огневата му мощ и бомбовото натоварване са малки за задачите, които му се поставят. Изобщо не може да се говори за пасивна защита на пилота при атаки от малка и пределно малка височина, където той е изложен на въздействието на всички видове стрелково оръжие от земята. Превъоръжаването на авиополка в Чешнигирово с изтребител-бомбардировач с променлива геометрия на крилото МиГ-23БН води до подобряване на възможностите на фронтовата авиация. А след получаването на “летящите танкове” Сухой Су-25К българските ВВС се сдобиват с класически щурмови самолет. Две десетилетия след снемане от въоръжение на витловите щурмови самолети Ил-2 и Ил-10.
Разузнавателната авиация, оставила много бойна слава в авиационната ни история, навлиза в реактивната ера с двумоторните Ил-28Р. В разузнавателния авиополк са на въоръжение и ескадрила изтребители МиГ-15бис, разузнавателен вариант. Те имат монтирана аерофотокамера АФА-39 за планови снимки. Българските фоторазузнавачи изпълняват различни задачи над акваторията на Черно море, посещавано често от бойни кораби на Шести средиземноморски флот на САЩ. Но времето на чистото фоторазузнаване остава в историята. Новите системи за въздушно разузнаване са комплексни. Появяват се самолети, оборудвани със специални контейнери, съдържащи разнообразна апаратура за фото, радио и радиолокационно разузнаване. Първи представител на това поколение въздушни разузнавачи в нашата авиация е МиГ-21Р (вариант на изтребителя МиГ-21ПФМ, със скорост около три пъти по-висока от тази на звука и да достига височини над 25 km. Практически недосегаеми за средствата на ПВО на съседите, самолетите МиГ-25Р изпълняват отговорни задачи в интерес на Варшавския договор. Но след разпускането му МиГ-25 бяха върнати на Русия в замяна на няколко МиГ-23МЛД. Разузнавателният авиополк разполага и със специални контейнери родно производство с разузнавателна апаратура, които могат да бъдат монтирани на полигоните за ракети на прехващачите МиГ-21М, превърнат от българските авиоспециалисти в МиГ-21МР.
Авиацията за ПВО прави крачка напред с въвеждане на въоръжение на прехващачите с променлива геометрия МиГ-23МЛ и МЛД. Това са изключително сложни за летене и техническа експлоатация самолети, които изискват от пилоти, инженери и техници висока степен на подготовка. Снабдени с радиолокационни станции, които значително превишават възможностите на станциите на прехващачите МиГ-21, въоръжени с ракети със средна далечина на действие и с ракети за близък маневрен въздушен бой, тези самолети в ръцете на опитни пилоти повишават възможностите на противовъздушната отбрана. Този самолет има по-висока скорост и таван от всички самолети на вероятния противник. Вариантът МЛД, макар и прехващач, има система за носене и хвърляне на ядрени бомби. При тавана, скоростта и далечината на полета на този самолет той е е ядрен “дамоклев меч” за много военновъздушни бази и за столиците на съседите от НАТО. Да си спомня някой тогава да са искали да закриваме ядрената си централа в Козлодуй?
В годините след настъпването на демокрацията, когато по нашите летища започнаха да се разхождат всевъзможни делегации, на посещение в една от вече несъществуващите ни военновъздушни бази е военна делегация от НАТО. В състава й е турски генерал, летец, бивш командир на една от турските бази, противостоящи на нашата. Турците са добри войници, отлични авиатори и уважават достойния противник. Турският генерал съжалява искрено за бедствието, постигнало нашите ВВС. И между другото споделя, че децата му са израснали без него, защото той е бил постоянно в базата. Те са следели най-внимателно какво става у нас. И са били постоянно нащрек. Защото, макар да са летели повече, подготовката им е била на по-ниско ниво. Например те не са правили никога полети на малки височини нощем, на пределно малки денем. И ред други неща, нормални за нашите летци, за тях са били непознати. “Ако при вас дежуреше двойка, ние имахме в дежурство звено. Застъпи ли у вас звено, значеше, че ние поставяме в готовност ескадрила.” Тези думи на турския летец са може би най-високата оценка за състоянието на българските ВВС през годините на “Студената война”.
След разпадането на НАТО специалисти от бившия Съветски съюз демонтират системите за ядрено оръжие на МиГ-23МЛД. Тъй като стана дума за възможност за използване на ядрени боеприпаси, и изтребител-бомбардировачите Су-22М/4 също бяха атомоносни.
loading...
Други публикации
Напиши коментар