Норвежките командоси ще получат нови щурмови лодки

Pan.bg 07 фев 2023 | 22:08 views (733) commentaries(0)
img
pan.bg
На 3 февруари Министерството на отбраната на Кралство Норвегия (Forsvarsdepartement) официално стартира програма за придобиване на нови десантни лодки за елитните десантни сили Kystjegerkommandoen. Процесът по закупуване на новите лодки започна с изпращане на запитвания до избрани изпълнители. Поради естеството на операциите на специалните сили, новите лодки трябва да се характеризират с възможност за постигане на максимална скорост от 45 възела, както и висока скорост при атака от 40 възела. Не по-малко важно изискване е високата маневреност, дори и в най-плитките участъци, способността за бързо спиране на възможно най-кратко разстояние и възможност за бързо ускоряване до максимална скорост. Тези изисквания, и по-специално въпросът за спирането, де факто показват какво трябва да бъде задвижването на тези морски единици. Само водоструйните двигатели, като тези, използвани в сега експлоатираните катери шведско производство, тип SB90, благодарение на спускането на специален предпазен капак, могат да спрат двигателите почти на място, без да ги претоварват. В същото време новите единици трябва да бъдат по-големи от SB90 (те са с дължина от 15 m), като изискването е те да бъдат с дължина 24 m. Постоянният екипаж трябва да e от шест войници, a десантът да е в състав на ​​взвод с необходимата техника и въоръжение. Подразделенията ще бъдат оборудвани и с два или три безпилотни летателни апарата (БЛА) с тегло до 150 kg. БЛА трябва да може да излита и каца от лодката по всяко време на денонощието и при всякакви метеорологични условия, включително много ниски температури. Той трябва да бъде оборудван с оптикоелектронна система за наблюдение, радар със синтетична апертура (SAR), както и системи, позволяващи проследяване на радиопредаватели. Целта е БЛА не само да изпълнява разузнавателни задачи за Kystjegerkommandoen, но и да открива и показва цели за противокорабните ракети NSM, изстрелвани от корветите тип Skjold. Взаимодействието специалните сили и малките щурмови кораби се практикува в Норвегия от много години. Важно изискване, поставено от норвежката страна, е възможността за бързо преобразуване на лодките в ролята на медицински евакуационни звена, както и възможността за стоварване на десант на неподготвен бряг, което означава, наред с други неща и подсилена конструкция. Автономността на лодките е около седмица, а далечината на плаването при скорост 40 възела е минимум 600 мили. Покупките на така конфигурираните единици са планирани за периода 2026–2028 г. В момента норвежките командоси използват 20 катера SB90N (N - Norsk utgave в превод норвежко производство, показани са на снимката в момент на атака), построени в корабостроителницата Dockstavarvet в Docksta, която принадлежи на шведския концерн Saab. За разлика от оригиналните шведски катери, SB90N е въоръжен с две 12,7- mm картечници Browning M2HB и дистанционно управлявана оръжейна станция Kongsberg Sea Protector на покрива на рулевата рубка. Освен това те са с котва на кърмата, благодарение на която могат да спират сами, без да се налага претоварване на двигателите. Норвежките катери също с допълнителен генератор на електроенергия, който осигурява захранване, когато основните двигатели са изключени. От практически съображения е повдигнат тавана на кабината за десанта, благодарение на което е възможно човек да стои изправен вътре, а също така е решено да се добавят и две "стаи" на носа, предвидени за тоалетна и за склад. Норвежките лодки получиха и по-сложни навигационни системи, предоставени от Kongsberg Seatex AS. Въоръжението, носено от десанта, включва и пускова установка Portable Ground Launch System за противотанкови ракети AGM-114 Hellfire. SB90N е с пълна водоизместимост 20 500 kg и размери 15,9 х 3,8 х 0,8 m. Задвижването е от два дизелови двигателя Scania DSI 14 V8 с мощност 460 kW всеки и две водометни витла KaMeWa FF. Максималната скорост надвишава малко над 40 възела, а далечината на плаването е 240 мили при скорост 20 възела. В този случай разликата в изискванията за нови кораби е особено забележима - 600 мили при скорост от 40 възела.
Л. Дойчинов
По информация на https://zbiam.pl/
Снимка: Hæren
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка