Горещи новини
- Shot: ВСУ струпват голямо количество техника на НАТО и елитно подразделение в Суджа край Курск
- Зеленски призова Запада да предостави на Киев повече системи за противовъздушна отбрана Patriot
- В Сирия въведоха забрана за внос на стоки от Русия, Иран и Израел, отварят пътя за внос от други страни
- The Wall Street Journal: Тръмп възнамерява да посети Китай след встъпването в длъжност
- Гутериш: Разпределянето на хуманитарна помощ в Газа няма да бъде лесно
- Примирието влезе в сила в ивицата Газа. Нетаняху: Израел може да поднови войната с по-голяма мощ
- /ВИДЕО/ Мирошник: Пленени украински бойци разказаха за заповед да се убиват рускоезични
- Москва: Нормализирането на отношенията със САЩ ще отнеме десетилетия
- Bloomberg: Шестима от десетте най-богати хора в света посетиха имението на Тръмп
- Бербок обясни вирусна снимка с Шолц, протегнал ръка към нея, а тя е с гръб към него /СНИМКА/
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
В националното учение с международни участие „Бриз 2024“ участваха 23 бойни и спомагателни кораби и катери, 3 самолета на морската патрулна авиация, 2 вертолета и 2330 военнослужещи от военноморските сили на България, Белгия, Великобритания, Грузия, Гърция, Италия, Латвия, Полша, Румъния, САЩ, Турция, Франция, както и от Обединеното морско командване на НАТО (MARCOM), Противоминната военноморска група в Черно море (MCM Black Sea), Центъра на НАТО за противоминни операции (NMW COE), Щабния елемент за интегриране на силите на НАТО в България (NFIU) и Тренировъчния център на НАТО по морски възпиращи операции (NMIOTC).
Поради геополитическата обстановка в Черно море и войната Русия-Украйна за трета поредна година в учението не могат да участват кораби и техните екипажи от нечерноморски държави-членки на НАТО. Така държавите участващи с кораби се ограничава до Турция, България и Румъния. Останалите участници са представени с военнослужещи и/или самолети на морската патрулна авиация.
В деня за ВИП гости и демонстрация на способности 12 юли 2024 г. в Бургас пристигнаха президентът и върховен главнокомандващ Румен Радев; зам.-министъра на отбраната Радостин Илиев; зам.-началникът на отбраната ген.-лейт. Михаил Попов; съветникът на Върховния главнокомандващ на въоръжените сили по военната сигурност вицеадмирал Митко Петев; командирите на СКС и СВ ген.-майорите Красимир Кънев и Деян Дешков; НЩ на СКС флот. адмирал Галин Манев; директорите на дирекция „Операции и подготовка“ „Стратегическо планиране“ в ЩО бриг. ген. Станимир Йорданов и Здравко Пехливанов, зам.-началникът на ВА „Г. С. Раковски“ кап. I ранг Ангел Вълчев; офицери от МО, ЩО, СВ, ВМС, ВВС, СКСО, КЛП и други. МВР бе представено от директорът на ГД „Гранична полиция“ гл. комисар Антон Златанов; директорът на ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ гл. комисар Александър Джартов; регионални директори на МВР от района на Бургас. Гост бе и кметът на Бургас Димитър Николов.
Гостите наблюдаваха представените епизоди от борда на фрегата 41 „Дръзки“ на ВМС.
Денят за ВИП гости на учението „Бриз 2024“ започна с посрещането на Президента и върховен главнокомандващ Румен Радев. Той изслуша рапорта на командира на почетната рота, поклони се пред националния флаг под звуците на националния химн, обходи редиците на почетната рота и я поздрави с провеждането на учението „Бриз 2024“. След това се каци по трапа на фрегата 41 „Дръзки“ и изслуша доклада на командирът й кап. II ранг Стоян Христов.
Последва представянето на Епизод 1 „Борба с пожар на търговски кораб в пристанище“. Той винаги е бил тип CIMIC - гражданско-военно взаимодействие. Дейностите в крайбрежната и морската зона на България всъщност са отговорност и задача на голям брой различни институции, министерства и организации. Целта на епизода е на практика да провери нивото на комуникация и взаимопомощ между тях. В този епизод от учението „Бриз 2024“ участваха сили и средства на ВМС; Областна администрация Бургас; община Бургас; ИА „Морска администрация“; ОД МВР Бургас; РДПБЗН Бургас; РЦ 112 Бургас; РЗИ Бургас; ЦСМП Бургас; МБАЛ Варна на ВМА; УМБАЛ Бургас; БЧК; РД ГП Бургас; ПЧМВ Бургас; ДП „Пристанищна инфраструктура“; Басейнова дирекция Черноморски регион; РИОСВ-Бургас; „Пристанище Бургас“ ЕАД.
По сценарий на борда на търговски кораб Orion с водоизместване 18 000 брт и 25 души екипаж (изигран от танкер 303 „Акин“) е застанал на 2-ро кейово място в Пристанище Бургас-изток. На борда възниква пожар в следствие на късо съединение в електрическата инсталация на кораба. На вахта е част от екипажа, другите са по каютите си. ГПК 524 „Балчик“ отцепи района на пристанище Бургас-изток за провеждане на гасителни и спасителни действия. Капитанът на кораба изяснява ситуацията, уведомява дежурния оператор в Център за управление на корабния трафик и организира гасителните действия на борда на кораба. Капитанът взема решение за евакуация на екипажа от борда на кораба, подава тази информация на офицера по сигурността на пристанищния терминал и дежурния оператор в системата за управление на корабния трафик, който подава сигнал в ИА „Морска администрация“-Бургас и на стар. оперативен дежурен в Морски оперативен център. Той подава сигнал до РЦ на Единия европейски номер 112. Операторът от ЕЕН 112 приема сигналът и го предава към РДПБЗН-Бургас, ОД МВР-Бургас, ЦСМП-Бургас; РДГП-Бургас; в областния и общинския съвети по сигурност; БЧК; РЗИ-Бургас; РИОСЗ-Бургас; Съвместен координационен център по морско търсене и спасяване; ПЧМВ-Бургас; Басейнова дирекция.
Капитанът на кораба разпорежда всички пожароопасни системи на кораба да бъдат приведени в пожаробезопасно състояние, прекъсва се електрическото захранване и се снема налягането в съдовете под налягане. Капитанът на кораба заявява нужда от външна помощ в Центъра за управление на корабния трафик и взема решение за евакуация на екипажа от борда, за което уведомява офицера по сигурността на пристанищния терминал.
Пристигат 2 автомобила на РД ГП, които отцепват кейовото място. След 3 минути пристигат 2 противопожарни машини на РД ПБЗН-Бургас, които започнаха гасителни действия от брега.
По тревога е вдигнат противопожарен катер 31 „Ахелой“ на ВМС, който пристига за осъществяване на гасителни действие откъм морето.
Екипи на БЧК оказват долекарска помощ на екипажа и го насочват към пристигащите екипи на ЦСМП-Бургас и МБАЛ-ВМА Варна за транспортиране до болнични заведения. Полицейски автомобили на ОД МВР ескортират линейки и им осигуряват коридори за транспортиране на пострадалите. С общите усилия на екипажа, ППК 321 „Ахелой“ и противопожарните машини огънят бе потушен. В това време към кораба подходи БНЗ-42 на ПЧМВ-Бургас който постави боново заграждение за ограничаване на замърсяването на водата в Пристанище Бургас-изток от вероятно излели се води, замърсени с нефтопродукти.
Какво видя непредубедения наблюдател - мобилната станция за измерване на чистотата на атмосферния въздух услужливо бе паркирана в непосредствена близост на кораба далеч преди началото на пожара; пожарът на борда на кораба бе много ефектно имитиран с димни шашки, които създадоха напълно правдоподобен облак от жълт дим; двете противопожарни машини сбъркаха входа към кейовото място и се наложи да ги насочват към входа към кея; бяха изградени 2 гасителни линии с ръчно насочване и една със струйник от покрива на противопожарната машина - тук въпросът е ако корабът наистина е 18 000-тонен, как ще бъде достигнат пожара с ръчно насочване, би трябвало да има и автовишка със струйници; водата на по-малката пожарна изтече на кей и след това в морето, без да стане ясно това бе повреда на водната арматура или аварийно освобождаване на водния запас.
Остава въпросът, ако не дай Боже, се случи реален инцидент в кораб в пристанище, всички тези многобройни държавни и частни институции с отговорности за ставащото на море, дали ще имат същата координация и комуникация и в какъв срок ще бъдат задействани всички необходими сили и средства, които вероятно няма да са паркирани на пристанището или да чакат на оградата му. А противопожарния катер 321 "Ахелой" за колко време ще доплава от Атия до Бургас?
За пример - във Франция има т. нар морски префекти, един за крайбрежието на Средиземно море и един за крайбрежието на Атлантическия океан, със звание адмирал. Те имат пълната власт за да ръководят, управляват и координират всички звена, отговорни за държавните дейности на море.
А при нас …?!?
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!
ПРЕДИШНА СНИМКА 1/24 СЛЕДВАЩА СНИМКА
Други публикации
Напиши коментар