„Бриз 2024“ Епизод 2 „Предоляване на инцидент с кораб натъкнал се на мина в териториалното море на България“ (ГОЛЯМА ГАЛЕРИЯ НА МОРЕ)

Pan.bg 14 юли 2024 | 14:50 views (6159) commentaries(0)
img
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg



Вторият епизод демонстриран в рамките на Деня за ВИП гости на националното учение с международно участие „Бриз 2024“ бе на тема „Предоляване на последиците от инцидент с търговски кораб в териториалното море на България“.

В епизода участваха ВМС с моторен катер 324 „Атия“ и спасителен буксир 225 „Мизар“; ИА „Морска администрация“ със Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване; ЦСМП-Бургас; МИ проф. д-р П. Стоянов“-Варна; УМБАЛ-Бургас; РЦ на ЕЕН 112; Европейска агенция за морска безопасност с моторен танкер Galaxy Eco с специализирано оборудване и екипаж ,менажиран от „Космос шипинг“, оборудване за събиране на нефт от водната повърхност Current Buster 4, предоставено от „Бон Марин холдинг“ и въздушен дрон; ДП „Пристанищна инфраструктура“ - Дирекция „Ръководство на корабния трафик в Черно мре“; Брегова станция „Варна радио“, ГД „Гранична полиция“ с гранично-полицейски кораб и бързоходна лодка типRHIB; „Пристанище Бургас“ ЕАД; МБАЛ-ВМА-Варна и доброволческо сдружение „БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев“.
Капитанът на моторен танкер Polaris, изигран от моторен катер 324 „Атия“, докладва за удар в надводна дрейфаща мина, вследствие на което на борда е избухнал пожар и има пробойна в корпуса му. Дежурният оператор в Брегова станция „Варна радио“ пренасочва обаждането към медицинско лице в Центъра за телемедицински консултантски услуги на Университетски център за морско здравеопазване на МИ „проф. д-р П. Стоянов“-Варна. То извършва медицинска консултация с капитана на моторен танкер Polaris и в резултат капитанът отправя искане за незабавна медицинска евакуация. Лодка „БУЛСАР-1“ извършва медицинската евакуация след преход до моторен танкер Polaris и евакуира пострадалия до пристанище Бургас.

Дежурният оператор в Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване оповестява главния директор на ГД „Аварийно-спасителна дейност“, директора на ИАМА-Бургас и дежурния в Министерството на транспорта и съобщенията. По указание на гл. директор на ГД АСД дежурният в Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване оповестява дежурният в Морския оперативен център на ВМС и дежурния в Черноморския граничен координационен-информационен център-Бургас с искане за осигуряване на безопасността на плаване от драйфащи мини. ГПК 524 „Балчик“ бе активиран за гарантиране на безопасността на района на провеждане на операцията по търсене, спасяване и евакуация. Гл. директор на ГД АСД взема решение за медицинска евакуация на пострадали моряци на борда на Polaris. Активирани са сили и средства на доброволческо сдружение „БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев“, намиращи се в района на инцидента. По указание на гл. директор на ГД АСД дежурният в Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване оповестява ЦСМП-Бургас за изпращане на реанимобил на кея в Пристанище Бургас-изток и координира предаването на ранения моряк.

В това време екипажът на Polaris не успява да овладее пожарът предизвикат от избухването на морската мина и последва взрив на борда. Капитанът подава сигнал за бедствие до брегова станция „Варна радио“. Тя препредава сигнала до дежурния в Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване и участва в радио трафика за търсене и спасяване. Дежурният в Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване оповестява гл. директор на Дирекция АСД, дежурния в ИАМА и дежурния в МТС, както и дежурният в Морския оперативен център на ВМС и дежурния в Черноморския граничен координационен-информационен център-Бургас. Директорът на Дирекция АСД свиква координационен съвет на отговорните институции в Оперативния център съгласно план за търсене и спасяване в отговорния район на България в Черно море. Експертите в Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване получават задача да дефинират района за търсене и спасяване. Моряците от Polaris търсейки спасение скачат зад борда. Връзката с кораба прекъсва. Взема се решение за изпращане на сили и средства за търсене и спасяване на търпящи бедствие във водата хора. След искане за съдействие към ВМС те активират моторен влекач 225 „Мизар“ и дрон, който локализира бедстващите във водата хора. Информацията се предава в Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване за изготвяне на план за търсене и спасяване. Изпращат се от пристанище Бургас налични плавателни средства за оказване на помощ на хората във водата. Отметката на кораба изчезва от екрана на радара. След консултация със системите за наблюдение на ГД „Гранична полиция“ и на ВМС се потвърждава, че корабът е потънал. В района на инцидента пристигат лодки „БУЛСАР-2“ и „БУЛСАР-3“, бързоходен спасителен катер на Дирекция АСД и катер RHIB на ГД „Гранична полиция“ и започват да вадят от водата екипажа на Polaris. Данните за спасените моряци се предават към Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване. Спасителните средства превозват спасените моряци до Пристанище Бургас и ги предават на екипите на ЦСМП-Бургас за транспортиране до УМБАЛ-Бургас. Съвместния координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване анализира последиците от потъване на Polaris, оценява риска от замърсяване с нефтопродукти и стартира искане до Европейска агенция за морска безопасност (EMSA) за активиране на кораб за борба с нефтени разливи. На мястото на инцидента пристига моторен танкер Galaxy Eco и предприема действия за ограничаване на разлива и обирането на нефта от повърхността на водата.

Моторен танкер Galaxy Eco разполага със съоръжения за откриване, събиране, обработване и предаване на замърсена с нефтопродукти морска вода. То е предоставено по договор от EMSA. За опазване на европейските морски пространства агенцията поддържа мрежа от 15 кораби в непрекъсната готовност за ликвидиране на нефтени разливи. В акваторията на Черно море те са 2, базирани във Варна и Констанца. Galaxy Eco използва 2 дълги по 12 m разположени по двата борда рамена з. Те отвеждат замърсената вода към т. нар. „скибъри“ от където с мощни помпи се отвеждат към танковете на кораба за съхранение. Корабът има и две бонови заграждения с обща дължина 500 m. На носа на кораба има съоръжения за разпръскване на дисперсанти за борба с нефтени разливи. За целта EMSA поддържа запаси от 200 t дисперсанти в региона на Черно море. Корабът има и специализиран радар за откриване на нефтени петна. На борда има оператор на дрон с ИЧ камера, като информацията от нея се предава в реално врем е. Тя се използва за насочване на кораба към най-големите петна от нефтени разливи.

EMSA е предоставила и система за отделяне на водата от нефтопродуктите и временното им съхраняване. Обемът й е 40 m3. За учението „Бриз 2024“ тя бе боксирана от моторен влекач 225 "Мизар".

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


„Бриз 2024“ Епизод 2 „Предоляване на инцидент с кораб натъкнал се на мина в териториалното море на България“ (ГОЛЯМА ГАЛЕРИЯ НА МОРЕ)

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/24 СЛЕДВАЩА СНИМКА


Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка