КРАХ В УЧЕБНАТА АВИАЦИЯ. АДМИНИСТРАЦИЯТА В МО Я САБОТИРА

Pan.bg 19 фев 2021 | 15:18 views (16959) commentaries(26)
img
хаджи Димитър Ставрев, списание КРИЛЕ

Учебната авиация на българските ВВС е съсредоточена на 90% във Военновъздушната учебна база-Долна Митрополия. По щат там се водят 6 турбовитлови учебно-тренировъчни самолета (УТС) Pilatus PC-9M и 6 реактивни учебно-бойни самолета L-39ZA (плюс още 6 на съхранение).


ВВУБ-Долна Митрополия

Дейността по летателна подготовка на авиобазата е в 3 основни направления:

А. Поддържане и усъвършенстване на подготовката на командно-инструкторския състав от ВВУБ на самолети PC-9M и L-39ZA;
Б. Провеждане на скрийнинговия стаж на курсантите-летци в края на I курс на ВВВУ,,Г. Бенковски“ на самолет PC-9M, както и провеждане на летателен стаж на випускниците от IV курс на самолет PC-9M.
В. Усъвършенстване на летателната подготовка на млади пилоти от българските ВВС, преди приучването им на реактивни самолети.
През 2020 г. ВВУБ изпълни нальот малко над 1000 часа за тези задачи и осъществи:
А. Инструкторският състав от ВВУБ изпълни 230 часа за самоподготовка, тренаж и поддръжане на различни видове подготовки във всякакви метеоусловия за осигуряване подготовката на обучаемите летци на самолети PC-9M и L-39ZA.
Б. Летателна подготовка на курсанти-летци от ВВВУ „Г. Бенковски“:
- летателен стаж на випускници от ВВВУ ,,Г. Бенковски“ на самолет PC-9M. Реално през 2020 г. завършиха 2 випуска – едните с 5-годишен цикъл на обучение, приети по стария План 2012 през 2015 г., и втори випуск с 4-годишен цикъл на обучение, приети по План 2016 през 2016 г. - 641-во класно отделение, в състав от 3-ма курсанти, и 541-во класно отделение, в състав от 5-има курсанти.
- скрийнингов стаж на 12 курсанти от 941-во класно отделение след I курс.
Планираната подготовка и за трите класни отделения бе изпълнена в пълен обем.
В. Подготовка на млади летци от българските ВВС, преди приучване на реактивен самолет или на нов тип такъв:
- подготовка на самолет L-39ZA на 4-ма летци-пилоти от БПР-Безмер, на които предстои през 2021 г. приучване на щурмови самолет Су-25.
- подготовка на самолет L-39ZA на 4-ма летци-пилоти, на които предстои да се обучават за F-16 Block 70 в САЩ.
И двете задачи бяха изпълнени качествено и в пълен обем.
За да се случи всичко това е необходима триада от няколко решаващи елемента:
- Налични изправни самолети, осигурени с резервни части, поддръжка и гориво.
- Обучени и подготвени инструктори.
- Обучен и подготвен инженерно-технически, логистичен и ръководен състав.
За съжаление безхаберието на чиновници от
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Министерството на отбраната, спъва усилията за ритмично обслужване на учебната авиация. Така те саботират първия елемент от триадата - налични изправни самолети, като бавят, протакат и провалят конкурси ... Затова интегрираната логистична поддръжка на учебните самолети е в колапс.


L-39ZA Albatros

са доставени през 1986 и 1990 г., първоначално с ресурс от 20 години. През 2007 г. той изтече. 18 самолета бяха продадени по света, основно в САЩ, където някои от тях летят и днес при частни колекционери и в аерооклубове.
През 2012 г. оригиналният производител чешката компания Aero Vodochody Aerospace (AVA) печели обществена поръчка за основен (капитално-възстановителен) ремонт на 6 самолета от състава на ВВУБ- Долна Митрополия, доставени през 1990 г. Ремонтът на обща цена около 12 млн. евро е изпълнен в периода 2013-2016 г. След този ремонт машините получиха удължен общ технически ресурс до 32 години и междуремонтен ресурс от 7,5 години и 1500 часа, което се случи първо.
Времето лети, самолетите също и този ресурс започна да изтича. Това наложи обявяването на серия обществени поръчки от прословутата дирекция (по онова време) „Отбранителна аквизиция“, известна повече като „Отвратителна инквизиция“. През 2018 г. бе обявена процедура за сключване на рамково споразумение с прогнозна стойност 11 000 000 лв. с ДДС.
В тази процедура се вклини частната българска компания „Йотов и син“, която благодарение на партньорството си с украински ремонтни предприятия, нелицензирани от оригиналния производител на самолетите Aero Vodochody Aerospace, през 2018 г. спечели конкурса и подписа Рамково споразумение УД-03-38/10.12.2018 г. с МО за КВР на двигатели Аи-25ТЛ, ВСУ „Сапфир-5“ и ремонт, проверка и калибровка на възли, блокове, възли и агрегати за самолетите L-39ZA Albatros на обща стойност 16 867 971,56 лв. Сключени бяха и първи годишни договори:
- УД-03-49/19.12.2018 за КВР на 2 двигателя АИ-25ТЛ и доставка на резервни агрегати, възли и части на обща стойност 3 006 219,56 лв. с ДДС и
- УД-03-50/19.12.2018 за КВР на 3 двигателя АИ-25ТЛ и доставка на резервни агрегати, възли и части на обща стойност 4 128 000,00 лв. с ДДС.
През 2020 г. на 22 декември 2020 г. бе сключен нов договор УД-03-89/22.12.2020 за доставка на резервни части на стойност 146 628,56 лв. с ДДС.

image
Ще остане ли авиобаза Долна Митрополия без учебeн реактивен самолет?

По информация на сайта „Медиапул“ в средата на август 2020 г. се провали обществена поръчка на стойност 10 млн. лв. за ремонт на 2 (два) самолета L-39ZA, защото нито Aero Vodochody Aerospace, нито „Йотов и син“ подадоха оферти. Тя бе пусната на 30 декември 2019 г. с предмет основен ремонт на самолети L-39ZA с бордни номера 207 и 211, удължаване на техническия им ресурс, подмяна на остаряло оборудване, инсталиране на транспондер с Mod F и система „свой-чужд” Mod S, изпълнение на бюлетини на производителя и обучение на персонал от ВВС.


Предишните две подобни поръчки бяха спечелени от Aero Vodochody Aerospace, но „Йотов и син“ ги атакува пред КЗК. През април 2019 г. поръчката бе прекратена преди КЗК да се произнесе заради пропуски и неточности в условията. През април 2020 г. КЗК отхвърли претенциите на „Йотов и син“, които протестираха срещу изискването ремонта да се извърши от оригиналния производител.


Гарантиран колапс

В резултат на всички тези „правомерни“ и „компетентни“ действия на администратори в МО сега ВВУБ разполага с 1 (един) учебен реактивен самолет L-39ZA (бел. ред. 2 самолета са предоставени на 3-а авиобаза Граф Игнатиево за осигуряване на нальот на пилотите на МиГ-29, които губят тренаж заради малкото изправни и летящи МиГ-29), чийто ресурс ще изтече през юли 2021 г. Така се поставя под дълбоко съмнение способността на ВВУБ да подготви 4 пилоти за приучване на самолет Су-25 от БПР-Безмер, където се стигна до паракдосалната ситуация да има 8 ремонтирани и модернизирани Су-25К/УБК, но да няма пилоти, които да летят на тях. Под въпрос се поставя и способността инструкторите от ВВУБ да могат да поддържат различните видове подготовки на самолет L-39ZA, с което се компрометира изобщо възможността българските ВВС да могат да подготвят младите си пилоти на реактивни самолети в следващите години, и то точно преди идването на новите F-16 Block 70, за които ще са нужни много повече пилоти от обучаваните в САЩ сега 4 летци.

Pilatus PC-9M - в безвъздушното пространство

През 2019 г. се навършиха 15 години от приемането на швейцарските учебни самолети PC-9M в българските ВВС. За тези години PC-9M се превърна в най-експлоатираната авиационна техника в родните ВВС с най-голям брой летателни часове. Всеки от самолетите средно налетява по 300 часа на година. На тях се работи на 2 летателни смени. Инструкторите постигат годишен нальот от по 100 часа. За 10 години Pilatus PC-9M превърна учебната авиационна база в най-летящото формирование във ВВС.
Сега обаче положението със самолетите Pilatus PC-9M далеч не е по-розово. В момента от 6 доставени самолета от този тип, лети 1 (един) и то до средата на май тази година. Това прави практически невъзможно да се проведат както планирания скрийнингов стаж на курсантите-пилоти (12 броя) след края на I курс, така и летателния стаж за завършващите пилоти IV курс на ВВВУ „Г. Бенковски“ - 4 курсанти-летци. Става невъзможна и подготовката на 5 млади пилоти от БПР-Безмер, трупащи стаж и нальот преди преминаване на L-39ZA и Су-25. Да не говорим за поддръжката на видовете подготовка на инструкторите на самолета.

image
До няколко месеца идва моментът, когато младите курсанти ще прекратят полетите с PC-9M, а с това и подготовката си за бъдещия изтребител F-16


Вместо епилог

Благодарение на „усилията“ на администрацията в МО се обезсмисля на практика не само почти цялата дейност на ВВУБ-Долна Митрополия и нейния почти 500-членен колектив, но и възможността българските ВВС да подготвят самостоятелно пилоти на реактивни самолети. Алтернативите в чужбина са по няколко милиона долара на пилот. Възниква екзистенциалният въпрос – кой е приоритет в МО – собствената администрация или всички тези военнослужещи в далечните гарнизони: отрудени, уморени, денем и нощем в студ и пек на летището, в окопа, на полигона, на мисии…




Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


КРАХ В УЧЕБНАТА АВИАЦИЯ. АДМИНИСТРАЦИЯТА В МО Я САБОТИРА

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/5 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 26

  1. #1
    гневен 19 фев 2021, 16:00
     
    19
     
    8

    Видими резултати! Демек, дайте още пари!

  2. #2
    стан 19 фев 2021, 16:05
     
    35
     
    2

    Както всичко и навсякъде в страната къде умишлено, къде от глупост се съсипва и унищожава, а в случая БА и по-конкретно ВВС губят способности. Пилатус доказа своите възможности и не е нужно отново да съсипем всичко за чужди интереси. Поне в края на своя мандат Каракачанов да прояви разум.

  3. #3
    ВВС 19 фев 2021, 16:14
     
    52
     
    14

    Има ли нещо, което гербаджийската мафия да не е съсипала за пари,

  4. #4
    Иван Тодоров 19 фев 2021, 16:29
     
    35
     
    3

    Пилатуса го унищожават по специална поръчка от горе, още от 2018 г. го мачкат
    защото е неудобен, не правят нищо за техническата му поддръжка вече две години и половина, искат спортен клуб с леки самолети в долна митрополия и никакви учебно бойни авиони

  5. #5
    запознат 19 фев 2021, 16:34
     
    47
     
    4

    Pilatus PC-9 M се утвърди като лидер сред турбовитловите тренажори, предлагайки добри възможности за обучение на военновъздушните сили по целия свят. Той е достатъчно послушен за начинаещи, но и доста мощен за по-напредналите. Но не достатъчен за гербаджийската алчност.

  6. #6
    З. Марков 19 фев 2021, 16:43
     
    46
     
    1

    Прочетох статията и съм възмутен от нехайството на МО. Понеже не съм експерт в областта направих справка за Пилатуса. Оказа се възможно най-добрия вариант за нас. Непретенциозен към пистата, евтин за обслужване. Оказа се и много разпространен по света. И най-важното е с най-високи показатели за екологичност и перспективи. Не разбирам упорството на МО.

  7. #7
    Полковника 55 19 фев 2021, 16:56
     
    43
     
    4

    От известно време ни наобикалят и заграждат две три момчета тука. Седнат, станат все против пилатуса говорят. Надъхват всички против пилатус и л39. Нагли безсрамници. Не знам кой ги пуска в сградата тия момченца обаче началниците ги приемат доста охотно като важни клечки щото се обаждал някакъв голям пич в тяхна защита да си пробутват стоката. Постоянно парадират с големите си връзки с Великия Маниту и ни заплашват че лошо ни си пише ако не разкараме пилатуса по скоро, бил лош, скапан и т.н.

  8. #8
    Infantry 19 фев 2021, 17:09
     
    38
     
    4

    След като оставиха пехотата на нивото на 70-те, сега ще довършат и остатъците от ВВС!

  9. #9
    Радко Петков 19 фев 2021, 17:14
     
    29
     
    4

    Братле теа момченца са щатни писачи на статии против Пилатус. Освинили са целата преса със статии срещу хубавия самолет за последните няколко години, плюят го и във фейса и къде ли не още по срещи и сбирки щото изпълняват политическа поръчка и имали били протекции. Целта им е да затрият долна и после ша гледаме сериала северните мечки си хвъркат от балчик към белград през дунавската равнина

  10. #10
    Отегчен 19 фев 2021, 17:15
     
    33
     
    2

    Отвратително! Ето това е пример за страхотната тъпотия, апатия и посредственост, които скапват всичко в армията, а и не само. И в края на крайщата тази администрация за кого работи наистина? Може ли такова нещо! Срам и позор!

    Как да си пилот в българската авиация, как?
    Как да си инженер в българската авиация, как?

    Вие да не си мислите, че командвате маймуни! Как ще преминат стажа си 12 пилота първи курс само с един самолет? Как ще поддържат подготовката си инструкторите? Оттам се почва, а не от хартишките със закони и наредби, които спазвате толкова дословно, че позволявате да се стигне до такива абсурди!

    Гарантиран колапс... Как нямате срам! Докога ще си затваряте очите за това, което става? Не останаха ли вече хора, които да ги е грижа? Свършиха ли вече? Да знам и аз да вдигам гълъбите... Да я закриваме тая армия, а с нея естествено и държавата! Щом сме толкова пунктуални и загубени в собствените си правила и чужди интереси...

  11. #11
    Борислав Василев 19 фев 2021, 17:36
     
    26
     
    1

    Хич не им пука даже за Пилатус и Л-39. А Пилатус е евтин за поддръжка, на него правим 10 типа подготовка и е многофункционален по отношение на летателната подготовка. Сигурен, ненадминат на нива безопасност и надеждност.

  12. #12
    Mod 19 фев 2021, 17:58
     
    8
     
    5

    "инсталиране на транспондер с Mod F и система „свой-чужд” Mod S". Този израз "кърти" и с невежество унищожава цялата теза!

  13. #13
    Агент 19 фев 2021, 18:26
     
    5
     
    14

    За какво ни е авиация? За каво ни е държава?

  14. #14
    Старика 19 фев 2021, 18:31
     
    32
     
    1

    ПАН, браво за статията! Но сте казали много, много малка част от истината. Не само хора от МО са замесени, но и други - и всички знаем кои са! Мисля, че ако не се вдигне голям обществен отзвук скоро ще видим края на авиобаза Долна Митрополия!

  15. #15
    Mode 5 19 фев 2021, 18:41
     
    16
     
    3

    "инсталиране на транспондер с Mod F и система „свой-чужд” Mod S". Хайде сменете това със "система за опознаване по STANAG 4193 Mode 5 и Mode S на ICAO". Друг е въпросът за какво му е на учебен самолет опознаване в криптиран режим на НАТО и в селективен режим в гражданския трафик?

  16. #16
    Стършел 19 фев 2021, 19:09
     
    28
     
    0

    ЯВНО ПАК СТАВА ДУМА ЗА ДАЛАВЕРА НА ГЪРБА НА РОДНАТА АВИАЦИЯ. МАЙНАТА ИМ НА ПИЛОТИТЕ, ДА СЕ ОПРАВЯТ КАКТО МОГАТ.МОРАЛ, ЧЕСТ, ДОБЛЕСТ, ДОСТОЙНСТВО - ДА СТЕ ЧУЛИ НЯКОЕ ОТ ТЕЗИ ПОНЯТИЯ В МО. ТРУДНА РАБОТА. НЕЩАТА СЕ БАВЯТ, ЗАЩОТО ОЩЕ НЕ СА ПОДРЕДИЛИ БРЪНКИТЕ ОТ ВЕРИГАТА НА КЕЛЕПИРА. В ЦЯЛАТА НИ ДЪРЖАВА Е ТАКА. ЗАТОВА СМЕ ПЪРВЕНЦИТЕ ОТЗАД НАПРЕД ВЪВ ВСИЧКИ ЕВРОПЕЙСКИ, ПЪК И В СВЕТОВНИ КЛАСАЦИИ. НАРОДЕ Е Е Е!!!

  17. #17
    Симеонов 19 фев 2021, 22:06
     
    26
     
    1

    Ще докарат базата в долна митрополия до под кривата круша тия псевдо-капацитети. Продажници мръсни...

  18. #18
    Петър Михов 20 фев 2021, 10:56
     
    21
     
    0

    Направихме училището, сертифицирахме го...и сега какво? За какво бяха всичките тези усилия, спешаване и денонощен труд? На какво ще летим, като няма аероплани...безобразие!!!

  19. #19
    bob 20 фев 2021, 20:08
     
    20
     
    0

    Вече ще приемат курсанти пилоти само със собствен самолет......

  20. #20
    Viper 20 фев 2021, 21:41
     
    28
     
    1

    Вече 4 дни мълчание от МО - някой няма ли да каже за инцидента с L-39ZA на Безмер? Доста сериозен инцидент, ще хвърлят вина върху пилота, но той не е виновен. Липса на нальот, а защо липсва нальот? Защото е оставал един "Пилатус" и един L-39. На тях на месец летят десетки пилоти, по колко нальот мислите, че правят? Каракачанов да не чертае само светло бъдеще и да не лъже по всички телевизии, че авиацията е във въздуха... ВВС са приземени.

  21. #21
    костадин костадинов 21 фев 2021, 11:45
     
    17
     
    1

    останала била една ел-ка и едно пилатусче, а защо така бе? Защо вече две години и половина не се поддържа нито пилатуса нито елката. От 2018 г. нема нито един договор да са направили за поддръжката на пилатуса или 39-ката. То без резервни части кой аероплан лети? И хвърчило да е пак иска някаква подръжка...Игноранти, а после искат да правят голяма авиация, голямо чудо. Ако искаш голема авиация, всичко почва от тука - от учебната...

  22. #22
    Ivan. Cv. 21 фев 2021, 14:43
     
    10
     
    0

    Защо не отразите положението в Г. И. и К-во

  23. #23
    Самолет Самолетов 21 фев 2021, 21:21
     
    3
     
    0

    666! The number of the Beast!

  24. #24
    ВКР 23 фев 2021, 19:04
     
    3
     
    5

    Ставри, някой ще бери ядове, че ти е дал да четеш и публикуваш класифицираните годишни анализи и планове на (ввуб) !

  25. #25
    Ядосан 23 фев 2021, 19:13
     
    7
     
    2

    съм от това безхаберие и чуждопоклонничество. Орезилиха държавата и традициите ни. При това шкембе-войводата се бие в гърдите, че чак посиняха. Но къде са другите мишки, кой им нарежда да са родоотстъпници. Лакоми за Парламента, без да имат поне малко дадености.

  26. #26
    Тодор Войников 28 фев 2021, 22:38
     
    2
     
    0

    По-голямо безхаберие от това здраве му кажи! Всичко което е било градено с труд и усилия през годините в базата в Долна Митрополия сега се затрива с лека ръка, а PC-9 се унищожава поръчково, по план. А оня дребния отворко е направо патетичен като почне да парадира че разбирал от авиация. Боклуци и продажници недни

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка