Горещи новини
- Соф Кънект вече е член на две престижни бизнес организации в България
- Отзвук: Морски клъстър България (МКБ) участва в семинар в Бургас
- В Брюксел: Годишна среща на FAMENET и семинар за крайбрежните региони и иновативния енергиен преход на синята икономика (9-11 октомври)
- Airbus ще инсталира нови твръди платна на кораб, който използва за транспортиране на части за самолети
- БТА: От началото на войната в Украйна българските ВМС са унищожили 4 плаващи мини в наши води, каза контраадмирал Кирил Михайлов
- Фестивалът на пясъчните фигури в Бургас ще работи до 1 октомври
- Контраадмирал Михайлов благодари на водолазите, които извършиха подриваване и унищожаване на импровизираното взривно устройство при Тюленово
- ФОТО-ГАЛЕРИЯ: Участниците във водолазното учение „Тритон -2023“ демонстрираха способности за обезвреждане на боеприпаси и морски мини
- Нов германски HUSAR в небето: Rheinmetall ще достави на Bundeswehr-а разузнавателен БЛА LUNA NG
- Зеленски: Членството на Украйна в НАТО е въпрос на време, де факто вече сме съюзници
======================================================================
Из спомените на колега...
Не такава благосклонна се оказа съдбата на парашутиста и летеца от аероклуб Г. Оряховица м-р Асен Йорданов Христов-“Мистъра”. Съдбата ни срещна като парашутисти в Горнооряховския аероклуб през 1968 година. Спомням си го като слабо, дълго, черно, леко прегърбено момче с огромен талант за парашутист. Беше в отбора на града по парашутизъм. Как само му завиждах, че вече скача с СП-6, Т-4 и ПТХ-6, но като дойде по-късно и моя ред да опитам тези парашути видях, че не всичко е розово, а тежък труд. След това три години бяхме заедно във ВНВВУ. “Мистъра” завърши през 1975г. и остана инструктор в Каменец. Съдбата ни събра отново през 1976 година, когато аз бях курсант на летище Каменеец, а той лейтенант инструктор в едно звено. Отново бяхме заедно от 1985- 1990.г., когато аз отидох като инструктор на летище Каменец от Равнец.
На 02.10.1990г. “Мистъра” изпълнява полет зона групова слетяност с обучаем курсант Жоро Андреев Денчев. Завършват упражнението и в състав на двойка с водач к-н Кунчев минават над главна на височина 800м. По команда на водача започват разпуск на двойката под погледа на ръководител полети и целия наземен състав. Изведнъж двигателят на самолет Л-39 спира. Летците докладват на РП, правят опит за запуск на двигателя в снижение към третия завой.
За миг по главата на майор Асен Христов преминава студена струйка пот. Спомни си за пролетта на далечната 1975 г. Той съвсем млад Старшина-курсант инструктор оставен на летище Каменец и обучаемия курсант старши сержант Христо Ненчев Пашов изпълняваха зона сложен пилотаж в 13 зона на летището. Обучаемия е само една година по-млад випуск и инструктора кипи от желание да придаде своя опит на колегата. Следват полутоно, лупинг, имелман, показва инструкторът, повтаря курсанта и така цяла вечност, докато в най- отдалечената точка от зоната там където река Янтра се влива в река Дунав светва авариен остатък 250 литра. Летците прекратяват задачата и тръгват към летището, но горивото бързо намалява, в района на гр. Левски инструкторът се решава и докладва за недостигът на гориво за нормално изпълнение минаване над главната, полет по кръга и кацане. Иска разрешение да изпълни заход за кацане от права с отнет двигател на “Малък гас”. Получава разрешение от ръководителя на полетите и започва построяване на маньовър за кацане като със спрял двигател. Вследствие малкия опит на инструктора и малкото гориво, лекия самолет, което довежда до допълнително притеснение, идват високо с голяма скорост в района на БПРС, инструкторът знае че нямат гориво за втори кръг и натиска самолета към земята. Самолетът МиГ-15У първо удря с носовата стойка, а след това и основния колестник в района между уловката и началото на полосата подскача на 1-2 метра , летецът получава команда да даде двигател и мине на втори кръг, но след даване на ръчката за гас двигателят спира поради свършване на горивото. Прелита голяма част от полосата на тази височина, след това отново удря в земята на три точки, отново подскача на 4-5 метра, започва застрашително да се клати от крило на крило . Самолета изпада в режим наречен в авиацията “Козел”. Инструкторът хваща скобата на спирачките на колелата и при следващия удар на колелата във земята гумите се спукват и самолета укротен спира на полосата. За момента това е единствения шанс за оцеляване на двамата летци. Тогава като млад инструктор при къде по- сложно положение се справих, че сега ли мисли бързо Асенчо.
Височината бързо намалява. След като разбират че нищо не се получава и двигателят не запуска изпълняват заповедта на РП. и катапултират. Самолетът се разбива под тях и експлодира. Огненото кълбо на горящия керосин за миг запалва коприната на пилотския парашут и м-р Асен Христов /Мистъра/ които попадат в пламъка на собствения самолет в 12ч. 27мин. Катапултира и обучаемия курсант Жоро Андреев Денчев-при него се получава отказ на изтеглящият парашут и пада на земята заедно със седалката- загива. Пристигналите пожарни успяват да облеят само тленните останки на моя приятел и колега.
loading...
Други публикации
Напиши коментар