Ген.Луков - За храбростта, мечовете и плуговете

Pan.bg 08 май 2014 | 22:50 views (4751) commentaries(10)
img 5corners.eu


Борис Станимиров

Преди време силен отзвук предизвика моя статия за ген. Христо Луков. Препечатваха я в няколко вестника, четоха я по телевизията, хора хлипаха в телефона ми…


Няколко дни по-късно имах повод да се видя с моите приятели от Съюза на възпитаниците на ВНВУ. Стана дума за ген. Луков. Разговорът си вървеше в обичайните клетви и анатеми срещу комунистите. Мислех си, че моите офицери тачат Луков заради национализма му, заради яростния му антикомунизъм, заради жестокото му убийство, заради военния му героизъм. По едно време един възрастен капитан като че ли се усети че не разбирам правилно и ми каза:

- Генерал Луков е преди всичко човекът, който възкреси армията, а това съживи цялата нация.

Ньойският договор от 1919г. поставя България на колене. Армията е съсипана под контрола на съюзнически комисии от Антантата. Авиацията и артилерията са нарязани и унищожени, войската е съкратена над десет пъти – до абсолютния минимум, гарантиращ границите, хиляди офицери са уволнени. Духът на нацията е смазан.

Към средата на 30-те години България започва постепенно да преодолява ограниченията. Времето е подходящо – Германия е във възход, страните от Антантата си имат други грижи, а и куражът им е поизветрял. По това време министър на отбраната е ген. Христо Луков.

Луков разпуска политиканския Военен съюз и потяга офицерския корпус. Той превъоръжава армията с модерни оръжия от последно поколение. Извършва мащабна промяна във военната подготовка – създава система от подофицерски школи, където хиляди наборници преминават специално обучение. Въведени са нови униформи (по-мое мнение едни от най-красивите изобщо). Когато новата армия е изградена, обучена и комплектована, Цар Борис III тържествено връчва нови бойни знамена на частите. Провеждат се няколко големи учения.

Онова, за което старите офицери разказват с блясък в очите е парадът на Гергьовден 1937г. Маршът – демонстрация има за цел да бъде поврат в националното самочувствие, да се превърне в мощен катализатор на духа на българите. Няколко часа възкръсналата от пепелта българска войска барабани по жълтите павета пред невярващите погледи на чуждите военни аташета. Начело вървят живите опълченци и старите генерали – ветерани от войните. След тях на вълни следват блоковете от юнкери, школници, матроси, конницата, бронираните машини, тежките оръдия, въздухът трепери от прелитащите самолети. Часове тътен от мотори, отмерен гръм от хиляди ботуши, неспирно ура от балкони и тротоари … и разбира се над всичко “Велик е нашият войник”… песента ехти до пълна изнемога от военния оркестър, гъгне по високоговорители из целия град, звучи от радиоапарати, които софиянци са изкарали по терасите… Само за няколко часа, един победен, унизен, обезверен, загубил посока и вяра народ възкръсва като горда нация. Вече нищо няма да е същото… Този дух се превръща в оръжие. Съвсем скоро след това същите тези конници ще навлязат в свободна Добруджа по килим от цветя, матросите ще патрулират с катери по Охридското езеро, а пехотата ще марширува по бреговете на Бяло море. Пет години след този парад българските пилоти ще блъскат самолетите си в рояците летящи крепости и ще докажат, че войнът може да бъде унищожен физически, но не и победен.

Според един популярен анекдот, онези, които изковаха от мечовете си плугове, ще бъдат принудени да орат нивите на онези, които не го сториха. Затова консерваторите навсякъде по света се застъпват за силна армия, големи военни бюджети и здравословен патриотизъм.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 10

  1. #1
    наблюдател 09 май 2014, 05:57
     
    1
     
    0

    Господин Станимиров,
    за най-голямо съжаление на военния парад през 2014 г. (за разлика от този през 1937 г.), изпълнението на представителния духов оркестър на БА в спектакъла "Искри", не започна с "Велик е нашият войник", а с американски марш. Изпълнение беше посрещнато с освирквания и викове "У-у-у" от по-голяма част от наблюдаващото простолюдие. Използвам думата "простолюдие", тъй като българсският народ явно не е в състояние да разбере идеята и даде най-реалната непринудена оценка на висшето военно-политическо ръководство. Това съществено разминаване на морални ценности между българския народ и политическите касти се презумира недвусмислено по отношение и на БА. Следователно на съвременния етап обединението на нацията не може да се постигне дори и чрез Армията, тъй като липсват националните идеали, а БА е в по-лошо състояние дори и от 1919 г.

  2. #2
    kostov 09 май 2014, 10:12
     
    1
     
    0

    Браво на Борис Станимиров.Изключително интелигентно момче.Генерал Луков е създателят на новата Българска войска след 1-та Световна.Убит е от злодейска комунистическа ръка.От някаква долна шумкарка.

  3. #3
    Boril 09 май 2014, 12:51
     
    1
     
    0

    Подкрепям статията напълно.Хвала на генерал Луков и идеите му,но какво да правим с тъпите комунисти(убийци и терористи)разсипници на Българската Армия?

  4. #4
    fox81 09 май 2014, 19:34
     
    1
     
    0

    България над всичко!
    Луков марш трябва да има във всеки български град!
    Дано се роди нов Луков, дали Генерал или Министър на отбраната, но дано се роди и ни възроди!

  5. #5
    Мърморкото 09 май 2014, 20:15
     
    0
     
    0

    Съгласен съм с фактите за възраждането на Българската армия по времето на министър ген. Луков. От фактите не може да се избяга! Не знам обаче, дали това не би станало и без него? Може-би по-лошо, но пак би станало... Това между другото, разбира се.
    Но за Луков марш определено не съм съгласен. Така наречения "Луковмарш" се свързва основно с дейността на генерала в "Съюза на българските национални легиони", а това е организация с типично крайно десни националистически цели и идеи. Аз бих ги определил като нацистки, за по-кратко. И затова Луков марш не трябва да има!

  6. #6
    ОЗ 09 май 2014, 20:55
     
    0
     
    2

    Даа, така се почва. Днес похвална статия за ген.Луков,утре ще трошим прозорците на синагогата,други ден забрана на "Денят на победата" и после.......

  7. #7
    сова 09 май 2014, 21:34
     
    0
     
    2

    Луков е мърша. Станимиров бъркаш фактите.Нацистката идеология никога не била приета от българите.Парада за който говорите, не е помогнал на хората да превъзмогнат несгодите си, а и колко хора са знаели за него? Може би в Ямбол, Силистра или Плевен, а? Такива като него са като украинския Бандера - гад и убиец.Толкова е просто.Лесно е да искаш , но друго е да можеш.

  8. #8
    Българин 10 май 2014, 05:06
     
    1
     
    0

    Мърморко, да си чувал що е това непочтеност и цинизъм? Да , явно не си чувал. По твоята логическа непочтеност турците би могла да победи и изгони не Руската империя, а някоя друга империя. И вместо 200 хиляди руски офицери и войници да лежат в българска земя, да лежат войници на друга страна и на друг народ.

    По същата твоя логика, вместо Германия и Съветския Съюз, които са убедили Румуния да ни върне Южна Добрджа, би могли да сторят Турция и Гърция.


    И все по тая стоманена логика , Съветския Съюз можеше да бъде нападнат от Англия и Америка, а не от Германия. Да, но не би. Вместо Юри Гагарин да е първият космонавт в Света, можеше да е някой ескимос, да но не би. Вместо първия български космонавт да е Георги Иванов, можеше да е Иван Георгиев.

    А бетонната ти логика да определяш някого, който е починал преди повече от 70 години за нацист е уникално уважение към паметта му.
    Ген. Луков никога не се е определял за фашист , или нацист. Никога!
    Може би някои от принципите на легионерите да не са първо ниво на грамотност и справедливост, но я покажи подобни организации в други държави или у нас.


    Бъгария е определена от Коминтерна за фашистка държава още през 1922 г. И ти си съгласен, така ли?Няма съветки високопоставен ръководител, който да определя нашата страна за фашистка или нацистка. Дори в Нотата на Съветксото правителство за обявяване на война срещу България никъде тя не е опрделена за такава.
    Нищо не пречи да има и Луков марш и Луканов и Живков марш, или Георги Димитровски марш. Всичко това са маршове, песни и пр. Такава е българската история, такава ще си остане. Лошо е някой да вдигне брадвата на братоубийството, това страшното, кийто иска нека си пее и фашистки и болшевишки песни и маршове. Или нацисткии и комунстически или националистически. Луков не е пречил на никого и е могъл да пее и марширува каквото си поиска. Както и комунистите да са пели Марсилезата и Интернационала. Лошото е метежи, кръв, бесилки , вдигнати църкви във въздуха, убити генерали, офицери и войници, убити деца и младежи..... Убити партизани и ятаци. Е, ти кажи с ръка на сърце кои бяха тези човеколюбци, които първи в нашата страна започнаха насилието. Дядо Мраз не е със сигурност, нали.

  9. #9
    Мърморкото 10 май 2014, 13:05
     
    0
     
    0

    Здравей Българино. Аз никъде не съм писал (и тук и никъде другаде) и не съм казвал, че ген. Луков се е определял с думата фашист или нацист. Прочети написаното от мен по-горе внимателно. Аз съм написал, че ръководеният от генерала "Съюз на българските национални легиони" е организация с типично крайно десни националистически цели и идеи. И че ги определям за по-като нацистки... А това че той не се е определял като нацист или фашист (между другото не знам дали това е истина!) още нищо не означава. Важни са не думите, а делата, в края на краищата.

    Дядо Мраз разбира се не е започнал насилието. Няма защо да го търсиш там! А кой първи е започнал насилието - за това може много да се говори. И ако го търсим точно само в изстрели и бомби, резултата е лесно предвидим, за съжаление. Но ако насилието се потърси и в нечовешките условия на живот, огромната експлоатация на труда (която в западните държави бе премахната след края на войната, защото разбраха, че при нейното съществуване експлоатираните нямат друг път освен другото насилие - куршуми и бомби), то тогава друго ще трябва да говорим.

    Но ако трябва да продължавам да ти обяснявам, трябва да изнеса куп лекции или да напиша доста статии. А това не е в моя стил. Това е стила на Ленин, може-би.

  10. #10
    Влад Цепеш 12 май 2014, 17:39
     
    0
     
    0

    сова мършата си ти

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка