Начало на българското самолетостроение

Pan.bg 14 юни 2021 | 11:41 views (602) commentaries(0)
img pan.bg
Източник: Музей на авиацията - Крумово

„На 14 юни (1-ви юни стар стил) 1915г. пилотът Радул Милков извършва изпитателен полет със самолет, конструиран от Асен Йорданов – ученик във Втора софийска мъжка гимназия. Работата над него, младият българин започва още през 1914г. в една работилница в Княжево. Помага му механика-монтьор Григор Найденов, а Министерство на войната му предоставя двигател от пленен през Балканската война чужд самолет.
Информацията за събитието намира място в излезлите на следващия ден - 2-ри юни (стар стил), броеве на вестниците „Утро” и „Воля”. Тези две вестникарски бележки (с всичките си неточности) са от малкото автентични и достоверни свидетелства за датата на облитане на самолета на Асен Йорданов. В продължение на четвърт век след това, полетът на първия български самолет е изместен в паметта на съвременниците му от Първата световна война, последвалите я преврати и разделение на нацията. След което, започва обратният процес на надграждане на противоречиви спомени, възпоменателни статии и публикации на авиационни историци, препращащи един към друг, но никога към оригинален първоизточник. Появяват се няколко версии за това, какво е било името на самолета и кога точно е облетян. Най-масово се е наложила датата 10-ти август 1915г., заради „написаното” в непоказан до момента Протокол (в други източници – Доклад) на Комисията (по изпитанията), назначена от Министерството на войната, както и на „цитати” от статия на „ежедневния вестник "София" от 21-ви август 1915 г.”, какъвто вестник през този период не излиза.
Липсващият „доклад” не позволява да се установи кое от твърденията в него е вярно, но очевидно, поне едно не е. Няма как в Протокола от 10-ти август Комисията да запише „Аеропланът да бъде изложен в София за всенародно осмотрение ...”, тъй като показът на самолета в Царския манеж е направен няколко месеца преди облитането му. За това разбираме от броя на в-к „Воля” от 8-ми март (стар стил) 1915г., в който е записана и основната цел на представянето – чрез билети и привличане на спомоществователи да се наберат средства за завършването на самолета.

Музеят на авиацията Ви припомня, че на днешната дата един млад българин, станал по-късно световно известен, полага началото на родното самолетостроене.”
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка