Микоян-Гуревич МиГ-23БН в българските ВВС

Pan.bg 11 фев 2012 | 11:51 views (11200) commentaries(3)
img Страна производител СССР
Първа доставка 1975 г.
Разпереност:
- при стреловидност 16 градуса, m 8,17
- при стреловидност 72 градуса, m 14,25
Дължина, m 16,80

Носеща площ, m 27,25
Маса празен, kg 11 000
Стартова маса:
- нормална, kg 15 400
- максимална, kg 20 140
Максимална скорост, km/h 2400
Макс. ск. при земята, km/h 1350
Таван, m 18 000
Далечина на полета(макс.), km 2800
Далечина с боен товар, km 1500
Боен радиус, km 580
Въоръжение:
- оръдейно – двуцевно 23-mm оръдие ГШ-23 с 400 снаряда;
- бомбово - различни по калибър и предназначение бомби – фугасни, осколочно-фугасни, напалмови, бомби с ОВВ, тактически ядрени бомби с общо тегло до 4000 kg;
- ракетно неуправляемо – блокове НУРС С-5К, С-5М, големокалиберни НУРС на пилони;
- ракетно управляемо – ракети “въздух-земя” от различни типове, на въоръжение в българските ВВС, две ракети “въздух-въздух” Р-3С са самоотбрана.
Допълнителна информация: Първи самолет с променяща се в полет стреловидност (24) на крилото в българските ВВС. Едноместен еднодвигателен свръхзвуков изтребител-бомбардировач, заменил остарелите МиГ-17. Моноплан високоплощник. Крилото му в полет може да заема ъгли 16, 45 и 72 градуса, като минималният ъгъл се използва при кацане и при полет с малка скорост. Промяната на ъгъла на стреловидност е за цялото кпило, което увеличава ефекта от това сложно технологическо решение за разлика от някои други самолети, където промяната на ъгъла е само за част от крилото. Подвнижната част има предкрилки и задкрилки. Двигател Тумански Р-29-300 с тяга 117,1 kN/11500 kgf с тяга на форсаж 122 kN/12420 kgf. Въздухозаборниците са от двете страни на тялото и имат правоъгълно сечение. Крилото се състои от неподвижен центроплан и две подвижни полукрила. Управлението на самолета се осъществява от подвижен хоризонтален стабилизатор и вертикално кормило за посока. Хоризонталният стабилизатор чрез диференциално отклонение на лявата и дясната половина осъществява управлението около надлъжната ос на самолета, който няма елерони. Вертикалното оперение е с много голяма площ и с голям форкил. В опашната част на тялото има обтекаем контейнер със спирачен парашут, 4 въздушни спирачки, а под вертикалния стабилизатор – голям контракил, който при спускане на колесника се отклонява на 90 градуса надясно, за да не удари земята. Пилотската кабина е оборудвана с катапултна седалка 0х0, (чизстрелване от неподвижен самолет на земята). Точките за външно окачане на въоръжението са на тялото и на неподвижния центроплан. Формата на носа е много подходяща за самолет, предназначен за атака на земни цели, защото се осигурява оптимална видимост на летеца. В носа се намира обективът на лазерната система “Фон” за измерване на разстоянието до целта. Грешката в измерването е максимално +- 1 м. Тази система не може да маркира целите за атака с лазерно управляемо оръжие. За това е нужно специално оборудван самолет да “осветява” целта с друга лазерна система. Самолетите МиГ-23 от всички варианти могат да носят три допълнителни горивни резервоара по 800 l, два под крилото и един с елиптимно сечение под тялото. Развитието на самолет МиГ-23БН е самолетът МиГ-27, един класически изтребител-бомбардировач, от който нашите ВВС не получиха.


(24) В началото на 60-те години аеродинамиците от водещите самолетостроителни държави cе обръщат към практическото приложение на крилото с променяща се в полет стреловидност. Теорията му е разработена още през Втората световна война от немските аеродинамици. Това крило, макар и много сложно в технологично отношение и утежняващо конструкцията на самолета, дава ред предимства пред класическото стреловидно крило с постоянен ъгъл на стреловидност. – Бел авт.

image


Списъкът е изготвен от Иван Вукадинов, с благодарности!

бойни
06 - В град Раковски, след това спасен от патриоти и преместен в Пловдив
20 - Нарязан Чешнегирово
21 - Нарязан Чешнегирово
22 - Авария на 17.07.1990 г.
Чешнегирово, пилот - лейт. Бисер Георгиев Бойчев МиГ - 23БН При бомбопускане по земни цели се появява нарушение в нормалната работа на управление на самолета от САУ на малка височина.


учебни:
020 - Нарязан в Чешнегирово 2007 г.
021 - в Музея на авиацията-Крумово
022 - в САЩ
023 - Авария на 25.04.1987 г.
Чешнегирово - обуч. пилот - майор Калчо Танев Танев (84)пилот-инстр. - подп. Слави Цветанов Павлов МиГ - 23УБ Изпитание на нов спирачен парашут при кацане с нормална скорост. Възникване на “козел”.

024 - Нарязан в Чешнегирово 2007 г.
028- Нарязан в Чешнегирово 2007 г.
040 - Нарязан в Чешнегирово 2007 г.
бойни
23 - В Катуница
30 - Нарязан Чешнегирово
31 - В Катуница
36 - В Катуница
37 - Нарязан Чешнегирово
38 - Авария на 13.10.1989 г.
Чешнегирово, пилот - майор Боян Богданов Петков МиГ - 23БН с. Ветрен. При атака по земни цели се появява помпаж в двигателя и възниква пожар.

39 - Авария на 07.08.1984 г.
Чешнегирово, пилот - майор Иван Дочев Иванов МиГ - 23БН КПН. Разрушаване на двигателя при излитане и възникване на пожар.

48 - В Катуница
49 - Авария на 03.08.1994 г.
Чешнегирово, пилот - подп. Веселин Диков Петков МиГ - 23БН гр. Раковски. Спиране на двигателя при помпаж.

50 - В музея в Крумово
51 - Нарязан Чешнегирово. Бивш паметник в поделението на 25 ИБАБ
52 - Катастрофа на 16.09.1986 г.
53 - Нарязан Чешнегирово
54 - В Катуница
image
55 - В Катуница
56 - В Катуница
57 - В Катуница
58 - Нарязан Чешнегирово
60 - В завода в Граф Игнатиево
61 - В завода в Граф Игнатиево
image
63 - Запазен като паметник в Граф Игнатиево
65 - В Катуница
66 - Паметник в село Чешнегирово(на пътя за Пловдив)
67 - Нарязан Чешнегирово
70 - Нарязан Чешнегирово
75 - Нарязан Добрич
77 - Нарязан Чешнегирово
79 - В музея в Крумово
80 - В Катуница
90 - В Долна Митрополия
91 - Нарязан Чешнегирово
93 - Авария 19.08.1986 г.
- пилот - капитан Стефан Райков Синев МиГ - 23БН КПН. Отказ на двигателя.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    ruski33 20 май 2012, 11:20
     
    0
     
    0

    letq6ti mai nqma tai kato 4eta?

  2. #2
    Валентин Атанасов 31 юли 2012, 12:57
     
    0
     
    0

    В текста има много неточности (параметрите на самолета, двигателя и въоръжението). Причините за авариите с № 22, 38 и 38 не са верни.

  3. #3
    апис 03 май 2013, 12:07
     
    0
     
    1

    Да са живи и здрави фашистите и техните врагове!



Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка