Ескадрен миноносец "Георги Димитров"

Pan.bg 02 юни 2011 | 08:09 views (12187) commentaries(2)
img Ескадрен миноносец "Георги Димитров"
(тип "Огневой", проект 30К)

И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000

Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната


През 1938 г. Москва взема решение за конструиране на нов клас разрушители. Със задачата е натоварено конструкторско бюро със заповед No 190. Разработката получава сигнатура проект 30. Ръководител на изследователските работи е главният конструктор А. М. Юномидов.

Прототипът на серията проект 30 е заложен на стапел през 1939 г. в корабостроителния завод No 200 в Николаев. Това става веднага след утвърждаване на ескизния проект. До края на годината в завода е заложен втори кораб. Строеж на 4 разрушителя проект 30 стартира и в корабостроителница No 190 в Ленинград. Впоследствие планът е променен и предприятие No 198 в Николаев получава допълнителна заповед да организира производството на още 2 единици.
image
С постановление на Наркома на ВМФ от 25 септември 1940 г. на строящите се съдове са дадени наименования. През 1941 г. е планирано да се заложат още 23 еднотипни кораба проект 30. Те трябва да бъдат завършени през 1943 г.

Въвличането на СССР във Втората световна война осуетява залагането на стапел на 8 от разрушителите (в завод No 190 и No 402). Началото на бойните действия заварва Съветския съюз с общо 30 строящи се съда от проект 30. От тях през 1940 г. и първото полугодие на 1941 г. на вода са спуснати едва 5 единици. Само на разрушителя "Огневой" е извършен 50,82% от монтажа на оборудване върху корпуса и надстройките.

С наредба на Държавния комитет за отбрана от 19 юли 1941 г. строежът на 12 от разрушителите е прекратен. На 13 и 16 август 1941 г., дни преди отстъплението на Червената армия от Николаев, корабите "Озорной" и "Огневой" са изведени от Севастопол и евакуирани край Кавказкото крайбрежие. Четири разрушителя, заложени в завод No 200, остават на стапел и са разглобени по време на окупацията на града.

През март 1942 г. адмирал Г. Кузнецов предлага да бъде довършена постройката на "Огневой" и корабът да влезе в експлоатация. По онова време разрушителят се намира в Батуми. Там е евакуирана и цялата корабостроителница No 201.

В края на март 1944 г. "Огневой" пристига в главната база на Черноморския флот в Севастопол. На 29 април до възвърнатия Николаев е буксиран и "Озорной". Корабите са достроени с леки изменения в първоначалната конструкция. Разработката е променена още през 1942 г. и получава сигнатурата проект 30К.

През 1949 г. след проведените държавни изпитания е решено "Озорной" да бъде предаден на ВМС на България. На 21 август с. г. транспортният кораб "Н. Й. Вапцаров" докарва в съветското пристанище отряд от 104 български моряци, старшини и офицери. Те имат за задача да приемат "Озорной" (фабричен No 1087). На 24 август българите са на борда на кораба. Първоначално за командир на кораба е определен капитан II ранг Христо Кукенски, впоследствие заменен от капитан II ранг Иван Добрев. Започва се запознаване с новата техника и обучаването на българския екипаж. На 23 февруари разрушителят пристига в база Варна. Там му е дадено името "Георги Димитров". На 18 април 1950 г. корабът е зачислен в състава на ВМС.

Разрушителят "Георги Димитров" е първият ни боен кораб, който напуска Черно море. През 1957 г. с партийно-правителствена делегация, водена от Антон Югов, той се отправя към Албания. Походът преминава под флага на новия командващ флота контраадмирал Бранимир Орманов. Плаването не минава без произшествие. Делегацията се завръща със самолет.

България предвижда да модернизира разрушителя през 1961 г. Тогава се навършва 10-ата годишнина от неговата експлоатация в българските ВМС. Плановете се провалят. Съветският съюз отказва да извърши обновяването. У нас за тази дейност няма изградена база и мощности. Ето защо на 30 септември 1960 г. корабът извършва последното си плаване вече като учебен кораб на Морското училище. След него "Георги Димитров" е бракуван и до 1963 г. престоява във Варненското езеро, където разоръженият му корпус потъва.

Тактико-технически характеристики*

Водоизместване, пълно - 2864 т.

Размери:

- дължина - 117,0 м;
- широчина - 11,0 м;
- газене - 4,32 м.

Задвижване - две турбини от по 30 000 к. с. всяка от активно-реактивен тип (турбините са конструирани от българския емигрант Яким Иванов Якимов), 4 главни и един спомагателен котел.

Максимална скорост - 37,5 възла.

Район на действие - 3510 мили при икономичен ход.

Въоръжение:

- артилерийско - 4х130 мм (Б-2-ЛМ), по две в кула, едно двойно 85-мм (92-К), 6 единични 37-мм автоматични оръдия (70К);
- торпедно - две тройни торпедни апарата 533-мм (ТТА-53-30К), 52 мини КБ-КРАБ или 60 мини М-26. Два бомбомета БМБ-1, 2 стелажа за подводни бомби.

Електроника - РЛС за въздушно наблюдение "Гюйс 16", РЛС "Риф 1", РЛС за управление на оръдейния огън "Вымпел 2", навигационна РЛС "Рьом 1", хидролокатор "Тамир-5Н", два параванни трала.

Предвижда се доставката на разрушител проект 30бис, на който е дадено и името "Васил Коларов", до реализация не се стига.

---
* Вж. Николов, Ив. Ескадрен миноносец "Георги Димитров" във Военноморския флот на Р. България, В., 2000, с. 11-14.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Andik 30 апр 2012, 18:20
     
    2
     
    0


    Здравейте,ас роден в чехословакии и мой башта е Булгар,он был на есмин.Г.Димитров в 1954 году максима помне и много другого. Ас много по булгарскы непишу,разбирам всичко.

  2. #2
    хачо мисакян 10 дек 2015, 18:08
     
    2
     
    0

    случайно попаднах този материал за еск.мининосец,на който бях тръбач на базата,корабен електромеханик и приходящ артилерист.На ескадрения миноносец попаднах след като бях завършил 7-месечния курс за елмеханици на каратината и бях пазпределен на подводниците тип Малютка.Там ме хвана дизинерия и след десетина дни в госпитала ,лекарят на подводницата ме изпрати на еск.миноносец.това се случи през 1957-58-година.След една година ме съкратиха от флота и започнах работа в корабостроителния завод ,а след 3 години ме приеха в музикалната академия.След като я завърших започнах работа в радио варна

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка