Горещи новини
- Въоръжени сили на САЩ в действие - американската военна мощ 2021
- Вътре в най-мощния ядрен самолетонасач на ВМС на САЩ
- Министрите на отбраната на САЩ и ФРГ ще противодействат на"стратегическите съперници"
- Временно са спрени сделките с F-35 за Емиратите и с боеприпаси за Саудитска Арабия
- Администрацията на Байдън разглежда предишни договорености на САЩ с талибаните
- Блинкен: Отношенията между САЩ и Китай стават все по-враждебни
- Словашкият парламент одобри отбранителната стратегия на страната
- От Ковид е починал военният министър в правителството на СДС - Георги Ананиев
- Американските жени-военнослужещи ще имат право да си червят устните
- Общата маса на M1A2 SEPv3 предизвика загриженост сред тиловаците

На 3 февруари 1889 г. в Лясковец е роден Стефан Ганчев Калинов. Завършва Военното училище през 1909 г. с чин подпоручик, поручик от 1912 г. Той е от първата група обучаващи се във Франция български пилоти. Обучава се в Аеропланната фабрика Воазен (гр.Вилакур) от 9 май до 11октомври 1912 г. Взема активно участие в бойните действия по време на Балканската война в състава на Първо аеропланно отделение. Със самолет „Воазен“ и наблюдател Милчо Митев изпълнява 8 бойни полета за разузнаване и бомбопускане. По време на първото военно примирие при един от тренировъчните полети на 30 ноември 1912 г. със самолет „Воазен“, с поручик Стефан Калинов лети първата българка – Райна Касабова.
През Втората балканска война поручик Стефан Калинов с наблюдател поручик Димитър Сакеларов лети в състава на Трето аеропланно отделение. На 26 юни 1913 г. при прелитане със самолет „Воазен“ от Демирхисар за Радовиш принудително кацат в района на Струмица, успяват да заредят с бензин и излитат за Сандански. Във въздуха самолетът се запалва. Пилотът се приземява сполучливо, но машината изгаря. В края на юни след много премеждия летците се добират до София.
След приключването на Балканските войни останалите изправни самолети са крайно недостатъчни. Налага се българските летци и механици да строят собствени конструкции от аварирали самолети. Върху видоизменена конструкция на „Воазен” поручик Стефан Калинов монтира двигател „Аргус“ с мощност 100 к.с. Новопостроеният самолет той нарича „Доган“. При един от пробните полети на 15 юли 1915 г. самолетът катастрофира. Конструкторът поручик Стефан Калинов и ученикът пилот подпоручик Христо Джинджифоров загиват.
http://pan.bg/gallery/albums/userpics/10180/thumb_dogan%7E0.jpg
loading...
Други публикации
Напиши коментар