Горещи новини
- Представител на Джонсън опроверга участието му в провала на мирните преговори по Украйна /ВИДЕО/
- До 13 декември Финландия ще вземе решение за отваряне границите с Русия
- /ВИДЕО/: Путин обяви, че ще участва в президентските избори през 2024 г.
- Хамас: Израелски заложник загина по време на неуспешен опит да бъде освободен
- Украински медии съобщиха за експлозии в Киев
- /ВИДЕО/: В Британия публикуваха видео от секретна база за морски дронове на ВСУ
- В САЩ: Ако през 2024 г. РФ не започне приемливи за Киев преговори ще се изправи срещу по-силна Украйна
- ЦАХАЛ в отговор на изстрелвания на снаряди нанесе удари по цели в Сирия
- Киев разкритикува идеята за допускане на спортисти от Русия и Беларус на Олимпиадата през 2024 г.
- Омбудсманът на Украйна: Русия държи в плен 28 хиляди украински цивилни

На 3 февруари 1889 г. в Лясковец е роден Стефан Ганчев Калинов. Завършва Военното училище през 1909 г. с чин подпоручик, поручик от 1912 г. Той е от първата група обучаващи се във Франция български пилоти. Обучава се в Аеропланната фабрика Воазен (гр.Вилакур) от 9 май до 11октомври 1912 г. Взема активно участие в бойните действия по време на Балканската война в състава на Първо аеропланно отделение. Със самолет „Воазен“ и наблюдател Милчо Митев изпълнява 8 бойни полета за разузнаване и бомбопускане. По време на първото военно примирие при един от тренировъчните полети на 30 ноември 1912 г. със самолет „Воазен“, с поручик Стефан Калинов лети първата българка – Райна Касабова.
През Втората балканска война поручик Стефан Калинов с наблюдател поручик Димитър Сакеларов лети в състава на Трето аеропланно отделение. На 26 юни 1913 г. при прелитане със самолет „Воазен“ от Демирхисар за Радовиш принудително кацат в района на Струмица, успяват да заредят с бензин и излитат за Сандански. Във въздуха самолетът се запалва. Пилотът се приземява сполучливо, но машината изгаря. В края на юни след много премеждия летците се добират до София.
След приключването на Балканските войни останалите изправни самолети са крайно недостатъчни. Налага се българските летци и механици да строят собствени конструкции от аварирали самолети. Върху видоизменена конструкция на „Воазен” поручик Стефан Калинов монтира двигател „Аргус“ с мощност 100 к.с. Новопостроеният самолет той нарича „Доган“. При един от пробните полети на 15 юли 1915 г. самолетът катастрофира. Конструкторът поручик Стефан Калинов и ученикът пилот подпоручик Христо Джинджифоров загиват.
http://pan.bg/gallery/albums/userpics/10180/thumb_dogan%7E0.jpg
loading...
Други публикации
Напиши коментар