2 май 1952 г. - Първият пътнически реактивен самолет в света влиза в редовна експлоатация

Pan.bg 02 май 2016 | 16:59 views (6706) commentaries(0)
img obekti.bg

Де Хавиланд Комет - първият пътнически реактивен самолет в света – влиза в редовна експлоатация. Предназначен е за полети по маршрути с малка и средна далечина.

През 1942 г. в Англия по настояване на министър-председателя Уинстън Чърчил е създадена комисия начело с лорд Брабазон, чиято задача е определи бъдещите перспективи на британската гражданска авиация. Собственикът на самолетостроителната фирма „Де Хавиланд“ (de Havilland), Джефри де Хавиланд, успява да склони тази комисия да му възложи разработката на „пощенски“ реактивен самолет.

Тъй като реактивната ера в самолетостроенето е едва в началото си и авиоконструкторите не познават в детайли спецификата на реактивния полет, в началото те нямат ясна представа какъв трябва да бъде новия самолет. По тази причина разработката върви бавно, предложени са много и различни проекти — първите са подобни на изтребителя DH.100 Vampire, други са по аеродинамична схема тип „патица. През 1944 г. е прието обозначението DH.106; през 1945 г. е предложена безопашата схема на самолета с крило със стреловидност 40°, но катастрофата с построения по подобна схема DH.108, при която загива Джефри де Хавиланд-младши, довежда до утвърждаването през септември 1946 г. на проект по нормална схема и с крило със стреловидност 20°. През ноември 1946 г. от фирмата са оповестени основните характеристики и на машината е дадено името Комет, в чест на самолета DH.88 Comet, победител в състезанието Лондон-Мелбърн (т. нар. Макробъртсън рейс) през 1934 г. През същата тази 1946 г. са поръчани и първите прототипи от новия пътнически самолет.

Самолетът е разработван за двигателите Де Хавиланд Гоуст (de Havilland Ghost), но предвид, че тези двигатели вече остаряват, са разработени и варианти за двигатели на Ролс-Ройс. Първият прототип на Комет излиза от завода на 2 април 1949 г., а първият му полет е на 27 юни 1949 г. Първият сериен самолет излита на 9 януари 1951 г.

Първата авиокомпания, закупила Комет е британската BOAC, която, съвместно с компанията BSAA, с която скоро се сливат, поръчват 14 машини още през 1947 г. ВОАС приема първата машина на 31 януари 1952 г., девет дни след като на Комет е издадено свидетелство за летателна годност. На 2 май същата година е открита първата „реактивна линия“ по маршрут Лондон-Рим-Бейрут-Хартум-Ентебе-Ливингстън-Йоханесбург. За една година реактивните самолети прелитат 169 милиона пътникокилометра по 20 направления, превозвайки 28 000 пътници и прелитайки разстояние с обща дължина над 35 000 км.

Първите експортни поръчки са от декември 1952 г. — канадската авиокомпания „Канейдиън пасифик“ поръчва два Comet 1А.

image

image

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка