Горещи новини
- Украински десантчици удариха една от най-модерните руски БМД в Курск
- Тръмп: Да се прекрати войната в Украйна със сила и мъдрост
- Bild: Има "план за победа на Украйна" с прекратяване на огъня, Зеленски отрече
- Зеленски: Украйна не може да оборудва дори 4 от 14-те необходими бригади
- Зеленски: Путин и подобни типове могат да разделят света и да го изядат като пай
- Успешно участие на формирование от Първа група на СКСО в учението Orion-24
- Путин увеличи числеността на армията си до 1,5 милиона войници
- Дания доставя втора партида изтребители F-16 в Украйна
- Седмица на пътната безопасност 16 – 22 септември
- Министър Атанас Илков се включи в шествието под наслов "Стоп на пътните убийства! Да пазим децата - бъдещето на България"
През 1983 г. Министерството на отбраната на САЩ обяви началото на разработката на нов лек многофункционален хеликоптер. Програмата е обявена под наименованието LHX (Light Helicopter Experimental) и включва разработката на новия хеликоптер в две версии: разузнавателно-щурмови (SKАТ) и многофункционален (UTIL).
Мнозина специалисти квалифицират LHX като най-амбициозната програма за хеликоптери. В случай на успешно развитие, е било планирано поръчките само за US Army да достигнат около 5000 хеликоптери: 1100 във варианта LHX-SKАТ за замяната на щурмовите AH-1 Cobra и 1800, които да заменят разузнавателно-ударните хеликоптери OH-58 Kiowa и OH-6 Cayuse, както и 2000 хеликоптери във вариант LHX-UTIL за замяна на многофункционалните UH-1 Iroquois. Освен това, сред възможните потенциални клиенти бяха USAF и USMC.
През 1991 г. бе обявено, че конкурсът в рамките на програмата LHX печели съвместният проект на Boeing / Sikorsky. Първият прототип на вертолета, наречена RAH-66 Comanche е изпълнил първия си полет през 1996 г., а през 2006 г. е било планирано да започне серийното производство, но бързото развитие на технологиите за разработката на БЛА внасят сериозни корекции в тези планове.
На 23 февруари 2004 г. Министерството на отбраната на САЩ взе решение да анулира програмата. Опитът от войните в Ирак и Афганистан е показа, че е много по-евтино и по-ефективно използването на безпилотен разузнавателен ЛА, отколкото да инвестират в производство на разузнавателни хеликоптери и обучение на пилоти, а и рисковете за машината и екипажа също нарастват. От монтажните линии на Boeing и Sikorsky излизат само два прототипа на RAH-66 Comanche, а общата стойност на програмата е в размер на $ 9,8 милиарда. Според американските военни, тези средства не са били похарчени напразно, тъй като някои технологии, разработени в рамките на програмата RAH-66 Comanche, са използвани в модернизацията на хеликоптерите на AH-64 Apache и на други вертолети.
М. ГЕНОВ
Източник: Warspot
Снимка: © boeing.com
Други публикации
Напиши коментар