Горещи новини
- Изтребител падна зад борда на американски самолетоносач
- E-7A Wedgetail може да се зарежда с гориво от KC-46A Pegasus
- General Dynamics подписа споразумение за производство и доставка на танкови боеприпаси
- Начало на курсантските полети в 24-та авиационна база през 2025
- Министърът на отбраната Атанас Запрянов: Поредицата „Българските генерали 1878 – 1946“ запълва сериозна празнина
- ВА „Г. С. Раковски“: Церемония по завършване на курса „Общ български език за чуждестранни обучаеми“
- Сухопътният аташе в посолството на САЩ в Република България посети химиците в Мусачево
- Денят на храбростта и празник на Българската армия в столицата ще бъде отбелязан с водосвет на бойните знамена и знамената-светини и военен парад
- Перспективите за насърчаване на икономическия обмен и инвестициите между България и Полша обсъди президентът Румен Радев на среща във Варшава с представители на Полско-българската търговска камара
- Клиничната лаборатория на ВМА с уникална за България апаратура
Алатов, Ст. Залезът на българското гемиджийство. В: Научно-популярен алманах "ФАР-83"
В края на 1938 г. братя Алашек - търговци и комисионери от Варна, докарват от р. Дунав в Черно море шлеповете „Арда” и „Витоша”, заедно с влекача "Ив. Вазов", под командването на капитан Писмений. С тях започват превоз на каменни въглища от Бургас за Варна. По-късно е докаран и трети шлеп.
Тремол Иванов, Морското търговско корабоплаване на Третата българска държава, ИК Галактика, 1996 г.
Бележка 1: Зад братя Алшех/Алашек вероятно стои събирателно дружество "Братя Алшех" от Варна, което се е занимавало с търговия с жито в периода 1932-1944 г. Дружеството е включено под номер 426 в "Сборник от материали за документалното богатство на Варненския край", издание на Окръжен държавен архив от 1978 г. със съставители Мария Пенкова, Борислав Дряновски, Люба Петкова и Стефан Лилов.

Бележка 2: За един "моторен влекач "Иван Вазов" с 56,2 бр. рег. т, собственост на Българското а. д. за речни и морски транспорти, Русе" съобщава
Давид Б. Коен в книгата "Ограбването и разоряването на българското стопанство от германските империалисти през Втората световна война", издание на "Наука и изкуство" от 1966 г. Не е известно дали влекача "Иван Вазов", използван за доставянето на шлеповете „Арда” и „Витоша” от р. Дунав на Черно море през 1938 г. е идентичен с моторния влекач "Иван Вазов", за който съобщава Д. Коен.

Бележка 3: През 1948 г. се извършва национализация на съдовете на акционерни дружества и на отделни частни лица. Те се предават в собственост на параходство БРП и пристанищното управление...Национализирани са корабите, както следва:...От Петко Ник. Пърпов - влекачи "Шумен",
"Ботев", шлеп "Преслав", мот. лодка "Септември", дълбачка "Дойран"...От А. Пинкас - влекач "Ив. Вазов", шлеп "Арда", танк "Пирин"...
Дойков В., Радоев Й. и Казаков Й. Български трицвет по Дунава. Варна, 1985 г.
Други публикации
Напиши коментар