Горещи новини
- Зеленски в Суми представи своя „план за победа“ над Русия
- The Washington Post разказа как Хамас подготвя "изненада" за Израел
- Новият лидер на Хизбула загина след удар по Бейрут
- В Лондон окачиха плоча в памет на марулята, която „оцеля“ след премиерството на Лиз Тръс
- МО РФ: Руска ПВО свали HIMARS и Hammer
- Тръмп призова да не се забранява на Израел да атакува ядрените съоръжения на Иран
- СЗО предупреди за разпространението на силно заразния вирус Марбург. Какво трябва да знаете
- /ВИДЕО/: Космическият кораб Crew Dragon ще се върне на Земята на 8 октомври
- Премиерът Димитър Главчев и министър Красимира Стоянова наградиха екипите на ДАО, евакуирали българските граждани от Ливан
- Държавният глава връчи отличията на лауреатите на президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ за 2024 година
Парният катер “Ракета” (1887 г. – “Войвода”)
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Тридесет и един тонният катер "Ракета" е построен в Петербург в завода „Або" през 1874 г. Mеталният му корпус е със следните главни размери: дължина 16,77 м, широчина 2,72 м и височина 1,81 м. Парната му машина с мощност 40 к. с. задвижва един винт и му придава ско¬рост 8 възла срещу течението и 10 възла по течението на реката. При пълен ход разходва 100 кг въглища на час, при пълен запас - 2000 кг. Товароподемността на катера е 8 тона, като можел да пренася 60 вой¬ници и 10 офицери с въоръжението им.
Катерът участвува в Освободителната война на река Дунав, като е използуван за поставяне на минни заграждения и за транспортна дейност. До 1 август 1879 г., т. е. до предаването му на България, е в състава на руската Дунавска окупационна флотилия.
През 1881 г. му правят луксозна мебелировка за обслужване на княза, която струвала порядъчната за онова време сума от 7470 лв.
Катерът участвувал в Сръбско-българската война. През 1887 г. е преименуван "Войвода".
През 1912 г., прехвърлен във Варна, той е съединен с корпуса на катера „Амалия", за да бъде построен оригинален сал - катамаран. С него е извършено първото минно заграждане в историята на българския Черноморски флот. След Първата световна война катерът служи още дълги години на военния флот.
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Тридесет и един тонният катер "Ракета" е построен в Петербург в завода „Або" през 1874 г. Mеталният му корпус е със следните главни размери: дължина 16,77 м, широчина 2,72 м и височина 1,81 м. Парната му машина с мощност 40 к. с. задвижва един винт и му придава ско¬рост 8 възла срещу течението и 10 възла по течението на реката. При пълен ход разходва 100 кг въглища на час, при пълен запас - 2000 кг. Товароподемността на катера е 8 тона, като можел да пренася 60 вой¬ници и 10 офицери с въоръжението им.
Катерът участвува в Освободителната война на река Дунав, като е използуван за поставяне на минни заграждения и за транспортна дейност. До 1 август 1879 г., т. е. до предаването му на България, е в състава на руската Дунавска окупационна флотилия.
През 1881 г. му правят луксозна мебелировка за обслужване на княза, която струвала порядъчната за онова време сума от 7470 лв.
Катерът участвувал в Сръбско-българската война. През 1887 г. е преименуван "Войвода".
През 1912 г., прехвърлен във Варна, той е съединен с корпуса на катера „Амалия", за да бъде построен оригинален сал - катамаран. С него е извършено първото минно заграждане в историята на българския Черноморски флот. След Първата световна война катерът служи още дълги години на военния флот.
Други публикации
Напиши коментар