“Трънските” авиостратези

Pan.bg 17 ное 2010 | 01:22 views (11112) commentaries(3)
img Архив - ИК "Еър ГРУП 2000"

В слънчевия юнски ден на 1966 г. летище Габровница настръхва в напрегнато очакване. Вдигната е по тревога срещу реален нарушител дежурната двойка (кап. Дончев и кап. Гюрджийски) прехващачи с МиГ-21ПФ. След това ще се окаже, че “нарушителят” е съветски транспортен самолет Ан-12, навлязъл в нашето въздушно пространство с погрешно поставен код от СРО и възприет от средствата на нашата ПВО като вражески. Вдигнати са дежурните изтребители от летище Доброславци. Първи прехваща целта отличният летец изтребител от ІІІ ИАЕ на 18-и авиополк в Доброславци майор Карамфил Стаменков. Той е с фронтови изтребител МиГ-17Ф, който няма локатор и затова целта е открита визуално. В момента на доклада на Стаменков, че вижда целта, се обажда и капитан Иван Дончев (Донци), летец прехващач, летящ с МиГ-21ПФ от ІІ ИАЕ на 18-и авиоплк в Габровница.
image
Целта не е скоростна, голям четиримоторен самолет. Но някакъв щабен “стратег” заповядва на “малкия" (разбирай МиГ-17) да се отстрани. И възлагат на ракетния прехващач, в който пилотът вижда целта на радиолокационния си прицел “да я огледа и да види знаците”. Който помни как летяха летците прехващачи през 1966 г., знае, че те бяха във височинно-компенсиращи костюми (ВКК) от стария модел. Хермошлемът при този модел е твърдо свързан с костюма, а малкото му “прозорче” дава възможност за наблюдение на един много тесен сектор пред пилота. За да изпълни това, което със своя МиГ-17Ф майор Стаменков може да направи като на шега, капитан Дончев довежда свръхзвуковия самолет до критичен режим на полета, мъчи се да разгледа нарушителя, доколкото му позволяват скафандърът и кабината на МиГ-21ПФ и ... “изпуска” скоростта. След като самолетът попада в свредел, той се катапултира, но МиГ-ът е в положение почти по гръб. Седалката на МиГ-21ПФ позволява катапултиране от височина 150 метра, но в хоризонтален полет. Не са стигнали секунди за отварянето на парашута след отделянето му от седалката, чиято автоматика изправно е свършила работата си... Презастраховането на някакъв от “трънските” (6) авиостратези довежда до гибелта на един чудесен авиатор.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    S.Borisov 17 ное 2010, 02:18
     
    0
     
    0

    Savsem normalno za 1966-ta. Naistina zalko za pilota.No nai-loshoto e 4e v nashata strana, vse osgte i v 2010-ta ima takiva 'strategizi'.I to v vsqaka edna oblast.

  2. #2
    Калин 02 авг 2012, 00:04
     
    0
     
    0

    В крайна сметка свален ли е АН-12 или си е продължил необезпокояван?

  3. #3
    Иванова 02 фев 2013, 00:14
     
    0
     
    0

    Единият от пилотите е баща ми - тогава кап.Гюрджийски. Бях малка, но много добре си спомням атмосферата в городока, когато загина Иван Дончев. Доколкото си спомням от разговорите на възрастните тогава самолетът-"нарушител" не е бил свален.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка